همشهری آنلاین: سردبیر روزنامه گاردین اعلام کرد مقامات اطلاعاتی این کشور یک لپ‌تاپ مک‌بوک پرو را به دلیل مخالفت این روزنامه برای نابود کردن اطلاعاتی که توسط اسنودن در اختیار آنها قرار گرفته، خرد کرده‌اند.

لپ‌تاپ

بر اساس گزارش Cnet، آلن روسبریجر در وبلاگش با توصیف یکی از عجیب‌ترین لحظات در تاریخ روزنامه گاردین به تشریح چگونگی خرد شدن یکی از رایانه‌های این روزنامه که حاوی اطلاعات دریافتی از ادوارد اسنودن بود، توسط مقامات دولتی بریتانیا پرداخته‌ است.

وی در حدود دو ماه پیش اعلام کرد که مقامات دولتی این کشور وی را تحت فشار قرار داده‌اند تا این اطلاعات را نابود کند. یک ماه بعد این ماموران با روسبریجر تماس گرفته و گفتند به اندازه کافی تفریح کردی،‌ حالا باید اطلاعات را به ما پس بدهی.

این درخواست‌های دولت بریتانیا در مجموعه‌ای از نشست‌ها با مقامات مخفی ادامه پیدا کردند. روسبریجر در این ملاقات‌ها تلاش داشت تا به ماموران اطلاعاتی توضیح دهد طبیعت جهانی صنعت خبر نابودی چنین اطلاعاتی را غیرضروری کرده‌است و اینکه همکاری‌های بین‌المللی و بهره‌بردن سازمان‌های رسانه‌ای از محیط‌های باز قانونی چه منافعی در پی دارد و همچنین این موضوع که دیگر نیازی نیست این اطلاعات تنها از لندن منتشر شوند زیرا بیشتر اخبار مربوط به سازمان امنیت ملی آمریکا در حال حاضر از نیویورک منتشر شده‌اند، همچنین وی به این ماموران اطلاع داد که یکی از کلیدی‌ترین عناصر افشاگری آژانس امنیت ملی آمریکا، یعنی آقای گرینوالد ساکن کشور برزیل است نا انگلستان.

guardian

پس از تمامی این توضیحات یکی از عجیب‌ترین لحظات در کل تاریخ طولانی روزنامه گاردین رخ داد و دو مامور پس از لحظاتی سکوت، هارد درایو‌های رایانه حاوی اطلاعات را به شکلی خرد و نابود کردند که تنها خرده‌هایی از فلز از آنها باقی ماند. خرده‌های به جا مانده از این رایانه نیز توسط ماموران جمع آوری شد و یکی از آنها به شوخی گفت دیگر می‌توانیم هلی‌کوپترهای جنگی را بازگردانیم.

این رویداد درحالی رخ داده که مقامات بریتانیایی هم‌خانه‌ای گرینوالد، روزنامه‌نگاری که به اسنودن در افشاگری بزرگش کمک کرد، را برای 9 ساعت در فرودگاه هیترو بازداشت کردند. وی قصد داشت برای پیوستن به گرینوالد به برزیل سفر کند. گرینوالد در واکنش به این رویداد در وبلاگش نوشت دولت‌های آمریکا و انگلیس فکر می‌کنند این کارها می‌تواند مانع از ادامه فعالیت ما شود و یا ما را بترساند، اما آنها سخت در اشتباهند زیرا هر حرکتی از سوی آنها اثری معکوس داشته و ما اطلاعات بیشتری را افشا خواهیم کرد. روسبریجر نیز در تایید این سخنان اعلام کرد ما با حوصله و صبر فراوان به گزارش اسناد اسنودن ادامه خواهیم داد.

کد خبر 227860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز