همشهری آنلاین: سردبیران چهار روزنامه اروپایی با انتشار نامه‌‌ای سرگشاده‌ خطاب به دیوید کامرون، نخست‌‍وزیر بریتانیا، در هفته‌نامه بریتانیایی آبزرور از نقض آزادی بیان در بریتانیا ابراز نگرانی کرده‌اند.

سردبیرهای روزنامه‌های پولیتیکن دانمارک، داگنس نیهتر سوئد و آفتنپوستن و هلسینگین فنلاند در نامه خود بازداشت شریک زندگی یکی از خبرنگاران گاردین را نمونه‌ای از آزار و اذیت روزنامه‌نگاران توصیف کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی آنها گفته‌اند: "اتفاقاتی که ظرف چند هفته اخیر در بریتانیا افتاده نگرانی‌هایی جدی" را درباره آزادی مطبوعات پیش آورده است.

هفته گذشته نیروهای امنیتی بریتانیا دیوید میراندا، شریک زندگی گلن گرینوالد را در فرودگاه هیتروی لندن بازداشت کردند. آقای گرینوالد برای اولین بار اطلاعات ارائه شده از جانب ادوارد اسنودن درباره جاسوسی غیرقانونی آژانس امنیت ملی آمریکا را در گاردین منتشر کرد.

هفته پیش همچنین پس از تهدید و فشار طولانی بر روزنامه گاردین، ماموران امنیتی در دفتر گاردین حضور یافتند و در حضور آنها کامپیوترهایی که اطلاعات اسنودن روی آنها بود از بین برده شدند.

به نوشته آبزرور، چاپ بریتانیا، سردبیران چهار روزنامه اروپایی در نامه خود به دیوید کامرون آورده‌اند که البته آنها درک می‌کنند که حفظ امنیت به اندازه آزادی بیان مهم است. آنها گفته‌اند: "اگرچه ممکن است ما در اینکه تعادل مناسب میان این دو موضوع چیست با هم اختلاف داشته باشیم، اما در نباید در عزممان برای حفاظت از بحث آزادانه درباره مسائل اساسی اختلافی داشته باشیم."

بیش از دو ماه پیش، ادوارد اسنودن، کارمند یک شرکت خصوصی طرف قرارداد آژانس امنیت ملی آمریکا، فاش کرد که این سازمان به طور غیرقانونی به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات گسترده از میان تلفن‌ها، ایمیل‌ها و دیگر ارتباطات شهروندان آمریکایی دست می‌زند.

بعدتر ابعاد بیشتری از فعالیت‌های این سازمان فاش شد. به تازگی ایندیپندنت هم فاش کرده که بریتانیا تشکیلاتی بزرگ در یکی از کشورهای خاورمیانه دارد تا به طور گسترده تلفن‌ها، ایمیل‌ها و دیگر تبادلات اطلاعاتی در منطقه خاورمیانه را شنود کند.

کد خبر 228514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز