همشهری آنلاین: در میانه تنش میان انگلیس و اسپانیا بر سر منطقه جبل الطارق، لندن تصمیم گرفته است دوشنبه آینده سه کشتی جنگی را برای انجام یک رزمایش نظامی به این مستعمره کوچک خود در جنوب غربی اروپا اعزام کند.

انگلیس کشتی های جنگی به جبل الطارق اعزام می کند

به گزارش ایرنا، رسانه‌های اسپانیایی روز شنبه به نقل از منابع وزارت دفاع انگلیس گزارش دادند که اعزام این کشتی ها بخشی از مانورهایی است که چهار ماه پیش برنامه ریزی شده و به صورت سالانه برگزار می‌شود.

در این رزمایش، کشتی های نیروی دریایی انگلیس که تا پایگاه روتا در جنوب اسپانیا که در اختیار امریکا است، توسط رزمناوها همراهی می شوند و پس از آن، در منطقه جبل الطارق دست به عملیات نمادین می زنند.

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس، ناوگان دریایی انگلیس به فرماندهی رزمناو اچ ام اس ایلوستریوس در پایگاه روتا توقف خواهد کرد و سپس چند مانور نظامی را در دریای مدیترانه انجام خواهد داد که منطقه جبل الطارق نیز بخشی از آن است.

جولیا وایلد سخنگوی دفاعی جبل الطارق در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: رزمایش مذکور که کوگار 12 نام دارد، یک برنامه عادی است که به صورت سالانه برگزار می شود و برنامه ریزی آنها ماهها پیش از وقوع بحران میان انگلیس و اسپانیا بر سر منطقه جبل الطارق رخ داده بود.

در همین حال، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا نیز به خبرنگاران گفت که مادرید از چهارم ژوئن - 14 خرداد- گذشته از برنامه انگلیس برای انجام مانور کوگار 12 در منطقه جبل الطارق و دریای مدیترانه مطلع بود و حتی در بخشی از آن، اسپانیا نیز همانند سالهای گذشته مشارکت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه روابط اسپانیا با انگلیس، خوب است، افزود: این مانور هیچ ارتباطی با مساله موقت و مشخص اسپانیا با جبل الطارق ندارد و اختلاف دو طرف در این زمینه با وجود احساس مشترک، صداقت و گفتگو حل خواهد شد.

راخوی در عین حال بار دیگر تاکید کرد: دولت اسپانیا هر گونه تدبیر قانونی را که مناسب و لازم تشخیص دهد، برای دفاع از منافع خود به کار خواهد گرفت و در این زمینه، کنترلهایش را برای آنکه همه شهروندان به تکالیف مالیاتی شان عمل کنند، افزایش خواهد داد.

اشاره وی به تصمیم مادرید برای کنترلهای مالیاتی روی حدود هفت هزار تن از شهروندان جبل الطارق است که در خاک اسپانیا زندگی می کنند.

اعزام ناوگان انگلیسی و اظهارات راخوی پس از حدود دو هفته تنش میان اسپانیا و انگلیس بر سر مستعمره جبل الطارق صورت گرفته است.

جبل الطارق منطقه ای کوچک اما استراتژیک به وسعت 8/6 کیلومتر مربع وسعت و حدود 30 هزار نفر جمعیت است که در نزدیکی تنگه ای به همین نام در جنوب اسپانیا که قاره های افریقا و اروپا را از هم جدا می کند، قرار دارد و از سه قرن پیش در تصرف انگلستان است.

اسپانیا که تاکنون تلاشهایش برای بازپس گیری جبل الطارق از انگلیس به جایی نرسیده است، در روزهای اخیر با سختگیری و افزایش بازرسی از خودروها در منطقه مرزی با جبل الطارق موجب تشکیل صفهای طولانی در این زمینه شده بود که صدای اعتراض مسئولان این مستعمره و دولت انگلیس را برانگیخت. مادرید علاوه بر آن، اعلام کرد که عوارض گمرکی برای هر گونه ورود و خروج افراد به جبل الطارق وضع خواهد کرد.

مقامهای اسپانیایی می گویند که اقدامات مذکور را در پی انداختن حدود 70 بلوکه بزرگ بتنی از سوی مقامهای جبل الطارق به دریا و جلوگیری آنها از فعالیت ماهیگیران اسپانیایی در این منطقه انجام داده اند.

مسئولان جبل الطارق می گویند با این بلوکه‌ها قصد ایجاد یک صخره آبی را دارند اما اسپانیا، چنین اقدامی را مغایر با محیط زیست و قوانین اتحادیه اروپا و بهانه‌ای برای خشکاندن دریا با هدف توسعه زمینهای جبل الطارق می‌داند.

پس از چندبار تماس میان مقام‌های انگلیسی و اسپانیایی در چند روز اخیر، منابع خبری اسپانیا اعلام کردند که از دو روز پیش رفت و آمد خودروها به جبل الطارق به حال عادی درآمده است.

کد خبر 226400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز