همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار اخبار درباره برنامه جاسوسی گسترده آمریکا، پیمانی در پشتیبانی از حق حریم خصوصی علیه برنامه‌های تجسسی غیر‌قانونی در عصر دیجیتال را ارائه کرد.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته و پس از گذشت چندین ماه از انتشار اخبار مرتبط با استراق‌سمع‌ و تجسس‌های غیرقانونی آمریکا، با پشتیبانی برزیل و آلمان پیمانی در راستای محافظت از حق حریم خصوصی علیه تجسس‌های غیرقانونی تدوین کرد.

این پیمان نمادین که به منظور افزایش حق حریم خصوصی برای تمامی انسانهای جهان تدوین شده‌است، در پی افشا شدن مجموعه فعالیت‌های غیرقانونی آمریکا در استراق‌سمع رهبران بزرگ جهان از جمله رئیس‌جمهور برزیل و صدر اعظم آلمان که جنجال فراوانی به پا کرد، نگاشته شده‌است.

آمتونیو پاتریوتا سفیر برزیل می‌گوید این پیمان برای اولین بار عنوان کرده که حقوق بشر باید متناسب با محیط از اهمیت بالاتری برخوردار باشد، از این رو باید به صورت آنلاین و آفلاین از آن محافظت شود.

در این پیمان‌نامه به شدت از آثار منفی چنین برنامه‌های تجسسی در ابعاد گسترده بر اعمال حقوق بشر ابراز نگرانی عمیق شده‌است.

پیتر ویتیگ سفیر آلمان نیز در این پیمان این سوال را مطرح کرده‌است که آیا حق حریم خصوصی در جهان دیجیتال امروز مورد حمایت قرار دارد و آیا به صرف اینکه هرچیزی از نظر تکنیکی قابل اجراست، باید آن را انجام داد؟

تصویب این پیمان به آن معنی خواهد بود که پیمان به صورت ناشناس در میان 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد دست به دست خواهد گشت. معاهدات این نهاد قدرت اجرایی قانونی ندارند اما می‌توانند افکار جهانی را درباره موضوعی خاص بازتاب داده و بر کشورها فشار سیاسی وارد آورند.

الیزابت کزنس نماینده آمریکا، به این کمیته اعلام کرد که از پشتیبانی برزیل و آلمان از این پیمان در راستای حمایت از حریم خصوصی و حق آزادی بیان استقبال می‌کند.

روابط آمریکا با دو کشور برزیل و آلمان پس از افشا شدن ابعاد جاسوسی این کشور از مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهور برزیل در وضعیت خوبی قرار نداشته و رهبران این کشورها خشم خود را از این عمل آمریکا اعلام داشته‌اند.

کد خبر 240356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز