دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس آمنیت ملی که تاکنون ده‌ها میلیون دلار را صرف حذف رایانه‌هایی کرده که ادوارد اسنودن به آنها دسترسی داشته، اکنون درحال بررسی ابعاد معامله‌ای برای دستیابی به بخش منتشر نشده اطلاعات مسروقه است.

براساس گزارش Cnet، مقامات آژانس امنیت ملی آمریکا،‌NSA برسر عفو کردن ادوارد اسنودن، کارمند سابق این آژانس که تاکنون دهها میلیون دلار صرف زدودن ردپای حضور وی در سیستم شبکه رایانه‌ای این آژانس شده، دچار دودستگی شده‌اند.

اسنودن که اکنون به واسطه پناهندگی سیاسی که از روسیه دریافت کرده،‌در این کشور سکونت دارد، 1.7 میلیون سند محرمانه و طبقه‌بندی شده را از رایانه‌های دولتی سرقت کرده و سپس از آمریکا گریخته است. با این‌همه مقامات دولتی آمریکا به تازگی اعلام کرده‌اند که شاید هرگز موفق به درک وسعت اطلاعات مسروقه نشوند.

اکنون بازگرداندن بخش منتشر نشده این اسناد در ازای عفو کردن اسنودن،‌بحثی است که در میان مقامات NSA در گرفته است. برخی،‌مانند ریک لجت مسئول ارزیابی خسارت‌های ناشی از افشاگری‌های اسنودن، معتقدند که عفو کردن وی در ازای دریافت اطلاعات ارزشمند خواهد بود.

از سویی دیگر، کیث الکساندر رئیس NSA پیشنهاد عفو اسنودن را به درخواست گروگانگیری توصیف می‌کند که تاکنون 10 گروگان از 50 گروگان خود را به قتل رسانده‌است. وی می‌گوید افراد باید مسئولیت اعمال خود را به عهده بگیرند. الکساندر خود درپی این افشاگری از سمت خود استعفا داده و سال دیگر از کار برکنار خواهد شد.

اعضای تیم ارزیابی دریافته‌اند که اسنودن حین کار، به ویژه در خانه رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌داده‌ است، برای مثال وی سر و نمایشگر رایانه خود را زیر کلاهکی مخفی می‌کرده تا حین کار کسی نتواند نمایشگر او را ببیند. همچنین اعضای این تیم از آن نگرانند که اسنودن ویروسی را در سیستم NSA از خود به جا گذاشته باشد از این رو تمامی رایانه‌هایی که اسنودن به آنها دسترسی داشته و حتی کابل‌هایی که این رایانه‌ها را به شبکه وصل می‌کردند را با پرداخت هزینه‌ای گزاف از سیستم رایانه‌ای حذف کرده‌اند.

کد خبر 242690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز