چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عصر حملات سایبری وسیع، سرقت آنلاین رمز‌های عبور، کنترل فعالیت‌های آنلاین توسط نهاد‌های دولتی در کشورهای مختلف و دیگر انواع سواستفاده از حریم آنلاین و مجازی کاربران اینترنت سال‌ها است که آغاز شده‌است، و اگر فکر می‌کنید کاربران در این آشفته‌بازار در انتخاب رمزهای عبور نهایت دقت را به کار می‌بندند، مطمئن باشید که در اشتباهید.

هکر

براساس گزارش فاکس‌نیوز، شرکت SplashData که در زمینه ساخت برنامه‌های مدیریت رمز‌های عبور فعالیت دارد در وبلاگ خود اعلام کرد بدترین کلمه عبور سال 2013 مانند بسیاری از دیگر سال‌ها رمز 123456 است. به این شکل رمز password از رتبه اول تنزل یافته و جای خود را به این مجموعه 6 رقمی از اعداد داد. password در سال 2012 به عنوان بدترین رمز عبور سال انتخاب شده‌بود و 123456 در آن سال رتبه دوم را به دست آورده‌بود.

باورکردنی نیست که در میان چنین کلاف پیچیده‌ای از تکنیک‌های مختلفی که هکرها برای نفوذ به اطلاعات خصوصی کاربران استفاده می‌کنند،‌هنوز تعداد زیادی از افراد از چنین رمز‌های پیش‌پا افتاده‌ای برای محافظت از حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کنند.

چطور کلمه عبور (گذرواژه) خود را حفظ کنیم؟

براساس گزارش این شرکت رتبه سوم لیست بدترین کلمه‌های عبور سال 2013 رمز عبور 12345678 بوده و رمز عبور باورنکردنی qwerty که سال 2012 در رتبه پنجم قرار گرفته‌بود، در سال 2013 رتبه چهارم را به دست آورده‌است. abc123 نیز در رتبه پنجم بدترین‌های سال 2013 قرار گرفته‌است.

حضور رمز‌های عبوری که با نام شرکت adobe و یا photoshop آغاز شده‌اند اثبات می‌کنند که کاربران دیگر باید استفاده از این اسامی مرتبط با وب‌سایت‌ها یا نرم‌افزارهای مشهور را در ایجاد رمزهای عبور متوقف ساخته و از عبارت‌های غیرقابل حدس‌تر استفاده کنند. با این‌همه به نظر می‌آید کاربران در انتخاب رمز‌های عبور بیشتر از همیشه تنبل شده‌اند.

به گفته این شرکت باوجود اینکه وب‌سایت‌های مختلف سیاست‌های محدود‌کننده‌تری را برای انتخاب رمز‌های عبور بر کاربران تحمیل می‌کنند تا از ایجاد رمزهای ساده پرهیز کنند، مشاهده لیستی از رمزهای عبور که از چند عدد تشکیل شده‌اند بسیار جالب‌توجه است. به شکلی که برخی از رمزهای عبور جدیدی که در گزارش این شرکت معرفی شده‌اند 1234 و یا 000000 هستند.

باتوجه به این موضوع که گرایش کاربران به انجام آنلاین فعالیت‌های بانکی و مالی روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند،‌به نظر می‌آید تنبلی کاربران در انتخاب رمز‌های عبور مناسب تنها به شدت مشکلات ایمنی آنلاین خواهد افزود.

کد خبر 246737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز