دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم‌های کامپیوتری اوکراین از ژانویه سال جاری تاکنون با استفاده از بدافزاری به‌نام مار مورد هجوم ۲۲ حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

سایبری

براساس گزارش گاردین، شرکت BAE Systems اعلام کرد با افزایش تنش و درگیری میان دوگروه متمایل به روسیه و اروپا در اوکراین،‌این کشور مورد هجوم حملات سایبری پیچیده‌ای قرار گرفته‌است.

سیستم‌های رایانه‌ای اوکراینی از ژانویه تاکنون دست‌کم 22 بار مورد هجوم سایبری قرار گرفته‌اند و باوجود اینکه شرکت BAE منشا این حملات را ناشناخته اعلام کرده، شرکتی آلمانی ریشه این حملات را تا روسیه دنبال کرده‌است.

به گفته این شرکت امنیتی، جاسوسان از بدافزاری به نام مار استفاده کرده و با کمک آن کنترل سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را به دست گرفته و اطلاعات آنها را به سرقت برده‌اند. طراحی این بدافزار نشان می‌دهد مهاجمان انباری از ابزارهای رمزگشایی دراختیار دارند و از توانایی انجام انواع عملیات سایبری پیچیده برخوردارند.

باوجود‌اینکه در گزارش این شرکت اشاره‌ای به منشا این حملات نشده‌است، اما گزارش نشان می‌دهد حملات از منطقه‌زمانی مشابه با منطقه زمانی مسکو انجام شده‌اند.

شرکت آلمانی G Data پا را از این مرز مبهم فراتر گذاشته و اعلام کرده انواع مختلفی از بدافزارهای مار که به نام Uroburos شناخته می‌شوند، در روسیه تولید شده‌اند. به گفته این شرکت مدارک قوی وجود دارند که نشان می‌دهند گروه سازنده این بد‌افزار همان گروهی هستند که در سال 2008 پایگاه‌های نظامی آمریکا را با استفاده از بدافزاری به‌نام Agent BTZ مورد هجوم قرار دادند.

شرکت BAE در گزارش خود اعلام کرده اوکراین تنها کشوری نیست که مورد هجوم این بدافزار قرار گرفته است و در سال 2010 بیش از 50 حمله دیگر به اوکراین و لیتوانی انجام گرفته بود. بریتانیا نیز تاکنون قربانی چهار حمله مشابه شده‌است.

کد خبر 252606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز