سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار اسناد محرمانه جدید چشمه‌ای دیگر از فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا را در جاسوسی از کاربران اسمارت‌فون‌ها و سواستفاده از اپلیکیشن‌هایی که از امنیت کمی برخوردارند، آشکار کرده‌است.

براساس گزارش گاردین، این اسناد محرمانه نشان می‌دهد NSA به همراه همتای بریتانیایی‌اش GCHQ از اپلیکیشن‌های موبایل که از امنیت پایینی برخوردارند، مانند اپلیکیشن پرندگان خشمگین ( Angry Birds ) که در سرتاسر جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد، برای دسترسی به اطلاعات محرمانه کاربران در اینترنت استفاده می‌کنند.

براساس این اطلاعات که از میان اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن استخراج شده‌اند، اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و دیگر اطلاعات شخصی افراد از جمله اطلاعاتی هستند که به واسطه این اپلیکیشن‌های ضعیف در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی قرار می‌گیرند.

برخی از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند خصوصی‌ترین اطلاعات از قبیل گرایشات رفتاری آنها و حتی ضعف‌ها و در صورت وجود، فسادهای اخلاقی آنها را نیز افشا کند. این اطلاعات از پروفایل کاربران در اپلیکیشن‌ها به دست می‌آید. هردو این سازمان‌های جاسوسی نسبت به اپلیکیشن گوگل‌مپ توجه ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند که در موقعیت‌یابی افراد از دقت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند اطلاعات دقیق موقعیت کاربر را آشکار کند.

این به آن معنی است که هرفردی که در گوشی‌خود از این اپلیکیشن استفاده می‌کند، به‌گونه‌ای در راستای فعالیت‌های GCHQ قدم برمی‌دارد. در میان لیست اپلیکیشن‌های محبوب این سازمان‌های جاسوسی در نهایت ناباوری می‌توان نام اپلیکیشن‌هایی را مشاهده کرد که از ظاهر معصومانه و کودکانه‌ای برخوردارند، پرندگان خشمگین که در جهان محبوبیت بالایی دارد یکی از این نمونه‌ها است.

شرکت Rovio سازنده این بازی محبوب، اعلام کرده هیچ اطلاعاتی از فعالیت‌های این سازمان‌های جاسوسی نداشته و نمی‌داند از چه مکانیزمی برای نفوذ به آنها استفاده می‌شود. این اپلیکیشن‌ها در هردو نوع گوشی، آی‌فون و گوشی‌های اندرویدی به یک‌اندازه قابل دسترسی هستند.

همچنین به نظر می‌رسد تصاویری که توسط گوشی‌های موبایل روی اینترنت بارگذاری می‌شوند، یکی از غنی‌ترین منابع آژانس‌های اطلاعاتی هستند. این سازمان‌ها می‌توانند از میان این تصاویر که غالبا روی فیس‌بوک یا توئیتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، اطلاعات ارزشمندی را استخراج کنند.

کد خبر 247518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز