همشهری آنلاین: نایب‌رئیس سابق سازمان سیا روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه آژانس امنیت ملی پیش از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر برنامه جاسوسی گسترده‌اش را در دست اجرا داشت، می‌توانست از وقوع این فاجعه جلوگیری کند.

مورل

براساس گزارش Cnet، مایک مورل نایب‌رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه‌ای گفت اگر برنامه آژانس امنیت ملی پیش از وقوع فاجعه 11 سپتامبر درحال اجرا بوده‌است، به نظرم این آژانس می‌توانست از وقوع این فاجعه بزرگ جلوگیری کند.

وی گفت منظورم از برنامه NSA دو مورد است، توانایی این سازمان در نظارت بر پایگاه‌های اطلاعاتی که به واسطه آن NSA می‌توانست دست‌کم یکی از ربایندگان هواپیماهایی که با برج‌های دوقلو برخورد کردند را بیابد. مورد دوم اشتراک‌گذاری این اطلاعات با FBI است و اگر هردوی این موارد در آن زمان وجود داشته‌اند باید از وقوع فاجعه 141 سپتامبر در آن سال جلوگیری می شد.

گستردگی برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، NSA، موجب خشم طرفداران حریم خصوصی شده‌است، گروه‌هایی که نسبت به توانایی دولت در جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات بدون اینکه تحت نظارت نهادی باشند هشدار داده‌اند.

مورل که خود یکی از اعضای هیات مشاور ریاست‌جمهوری در زمینه بازبینی فعالیت‌های NSA است،‌ می‌گوید قانون حریم خصوصی در بسیاری از موارد توسط NSA زیرپا گذاشته شده و این تخطی از قانون دست‌کم گرفته شده‌است. هیات مشاور ریاست‌جمهوری تاکنون درباره فعالیت‌های NSA بیش از 56 توصیه به کاخ سفید تسلیم کرده‌است.

به گفته وی مواردی در فعالیت‌های NSA وجود دارد که کارمندان این آژانس به صورت ناشایستی از اطلاعات ذخیره شده استفاده کرده و به درون خصوصی‌ترین روابط افراد، دوستان، و اعضای خانواده‌ها سرک کشیده‌اند.

کد خبر 246412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز