همشهری آنلاین: ارزش واحد پول مجازی بیت کوین (BitCoin) که به تازگی موضوع بحث محافل امنیتی و مبارزه با جرایم سازمان یافته آمریکا بوده، یک روز قبل از جلسه سنای آمریکا در مورد این واحد ، به بالاترین حد خود یعنی ۶۰۰ دلار رسیده‌است.

bitcoin

به گزارش بی‌بی‌سی، این جلسه قرار است با حضور مقامات سازمان‌های مختلف از جمله سازمان امنیت ملی آمریکا و مسئولین نظام مالیاتی این کشور در مورد تهدیدات و فرصت‌های بیت‌کوین برگزار شود. بیت کوین نام واحد مجازی است که اوایل سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این واحد پول در اینترنت کاربرد دارد و کارکرد آن برخلاف تراکنش‌های مالی معمول هیچ اثری از خود باقی نمی‌ذارد.

نگرانی اصلی دولت آمریکا از زمانی شروع شد که یک وب‌سایت خرید و فروش مواد مخدر به نام Silk Road شروع به کار کرد. ای وب‌سایت در شبکه مخفی Tor فعالیت می‌کند و برای دسترسی به آن افراد باید به شبکه‌ای به نام Tor متصل شوند. این شبکه هویت افراد را به طور کامل از دید هر کس مخفی می‌کند.

به تازگی مدیر وب‌سایت Silk Road دستگیر و بخش اعظم آن نیز تعطیل شده‌است. اما وب‌سایت‌هایی که در شبکه Tor خدمات کاملا غیر قانونی عرضه می‌کنند کم نیستند. برای مثال یک وب‌سایت مدعی است که پاسپورت کشورهای اروپایی را مشابه اصل آن برای کاربران تهیه می‌کند. این وب‌سایت همچنین مدعی است که پاسپورت‌های قلابیش در سیستم روادید کشورهای اروپایی نیز ثبت می‌شود و حدود ۲ تا ۳ هزار پوند قیمت دارند.

یکی دیگر از تهدیدات این وب‌سایت‌ها شبکه‌های گسترده تجارت تصاویر ومستهجن کودکان است. تمام این وب‌سایت‌های غیرقانونی از واحد بیت‌کوین استفاده می‌کنند و همین موضوع نگرانی‌های زیادی در بین متخصصان ایجاد کرده‌است.

نکته دیگری که سنای آمریکا قرار است در مورد آن بحث و گفتگو کند وجود نداشتن قوانین مالیاتی برروی این واحد پولی است. گفتنی‌است قیمت بیت کوین از ۱۲ دلار در چند سال گذشته به ۶۰۰ دلار رسیده‌است. زمانی که ماموران FBI مدیر سایت Silk Road را دستگیر کردند، میزان ۱۷۰ هزار بیت‌کوین به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار نیز از وی ظبط شد. این امر خطر پول شویی از طریق بیت کوین را نیز افزایش می‌دهد.

کد خبر 239303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز