پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه گاردین و شبکه ۴ تلویزیون انگلیس اعلام کردند دولت آمریکا ازسال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۷، بدون اطلاع و اجازه دولت انگلیس،اطلاعات میلیون ها شهروند انگلیسی را به منظور جاسوسی،استفاده کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن، به گفته رسانه های انگلیسی تونی بلر پنج هفته پیش از استعفا از نخست وزیری، به سازمان های جاسوسی آمریکا اجازه داد تا اطلاعات شهروندان انگلیسی ازجمله شماره تلفن، نشانی اختصاصی رایانه، تلفن همراه و دیگر اطلاعات خصوصی آنها را به دست آورند و به جاسوسی از انگلیسی ها بپردازند.

جیمز بال(James Ball)،خبرنگار گاردین گفت: حتی روابط بسیار نزدیک دولت های آمریکا و انگلیس مانع جاسوسی آمریکا از شهروندان انگلیسی نشد.

به گزارش شبکه چهار تلویزیون انگلیس،اطلاعات جدید را ادوارد اسنودن، جاسوس پیشین آمریکا، پس از فرار به روسیه دراختیار خبرنگاران انگلیسی قرار داده است.براساس این اطلاعات، سازمان های جاسوسی آمریکا در سال 2007 تصمیم گرفته اند بدون اطلاع دادن به دولت انگلیس و کسب اجازه، اطلاعات میلیون ها شهروند غیرمظنون انگلیسی را بدون آگاهی دولت انگلیس به دست آورند.

جیمز بال، خبرنگار گاردین گفت:فرض کنیم یک فرد مظنون، با 190 نفر در فیس بوک دوست باشد. سازمان های جاسوسی آمریکا،اطلاعات دوستان وی و نیز دوستان دوستان وی را در فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی و اینترنتی،گرداوری می کنند و بدین ترتیب،اطلاعات میلیون ها شهروند بیگناه و غیرمظنون نیز درسازمان های جاسوسی آمریکا جمع آوری می شود.

براساس قرارداد جاسوسی دو دولت آمریکا و انگلیس در سال 1946 میلادی، قرار بود این دو دولت از شهروندان طرف مقابل جاسوسی نکنند و اطلاعات به دست آمده از جاسوسی علیه دیگر دولت ها را با هم تقسیم کنند اما اکنون روشن می شود که آمریکایی ها درجاسوسی، حتی از انگلیسی ها که آنان را نزدیک ترین دوستان خود می خوانند، جاسوسی می کنند.

کد خبر 239582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز