دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هفته گذشته سرمقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست نوشت: آمریکا باید روابط جدید خود را با عربستان سعودی درست مدیریت کند و مثلا نماینده‌ای را به ریاض بفرستد و بگوید که تا حالا منافع ما و شما مشترک بود از حالا به بعد نیست.

عربستان - آمریکا

به‌نظر می‌رسد این فرستاده اکنون جان کری وزیرخارجه آمریکا باشد که در نخستین روز از سفر 9روزه‌اش به خاورمیانه، دیروز وارد ریاض شد. کری قبل از شروع مذاکراتش در ریاض، در سخنانی خطاب به کارمندان سفارت آمریکا گفت: عربستان هم‌پیمان بسیار مهم آمریکاست و ما مسائل زیادی داریم که درباره‌اش صحبت کنیم و مطمئن شویم که روابط واشنگتن ریاض در مسیر خودش قرار دارد.

اما موضع سعودی‌ها توسط روزنامه انگلیسی‌زبان عرب‌نیوز چاپ عربستان انعکاس یافت که همین دیروز با اشاره به دلایل ناخشنودی مقامات سعودی از مواضع اخیر عربستان، نوشت: تا وقتی آمریکا موضع خود را در ماجرای سوریه شفاف و قاطع نکند، ریاض آرام نخواهد شد. این روزنامه منظور از موضع شفاف را هم توضیح داد و نوشت، برای شروع آمریکا باید تضمین کند که کنفرانس ژنو 2به کنفرانس‌های 3، 4و 5کشیده نشود.

اما از طرف مقابل، کری در سخنان خود در ریاض اشاره‌ای به یکی از مواردی که سعودی‌ها را این روزها خشمگین کرده نمود و گفت که برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از نظامی شدن آن ملاحظه‌ای مشترک میان عربستان و آمریکاست. عربستانی‌ها آشکارا از گشایش‌های اخیری که در مناسبات میان ایران و غرب ایجاد شده عصبانی شده‌اند. از سوی دیگر معاون وزیر خارجه عربستان هم دیروز در سخنانی گفت که مصر خط قرمز ریاض است. او بر حمایت از دولت جدید تحت کنترل نظامیان مصر تأکید کرد.

این هم یکی دیگر از موارد مورد اختلاف ریاض و واشنگتن در ماه‌های اخیر است. دولت آمریکا از برکناری دولت منتخب محمد مرسی توسط نظامیان این کشور حمایت نکرد. این مسئله باعث خشم عربستان شده‌است. کری دیروز با وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو کرد و ساعاتی بعد هم با عبدالله شاه این کشور. این مذاکرات با لبخند و وعده همکاری و عکس یادگاری جلوی دوربین‌ها به پایان می‌رسد و کری به تور خاورمیانه‌ای خود ادامه می‌دهد. اما مناسبات میان آمریکا و عربستان بدون شک وارد مرحله تازه‌ای شده و روزگار هم‌پیمانی دیرپای آمریکایی‌ها و سعودی‌ها سپری شده‌است.

هم موقعیت نفتی و وابستگی به انرژی آمریکا تغییر کرده، هم بازیگران سیاسی خاورمیانه عوض‌شده‌اند و هم منافع آمریکا در جهان جدید دچار تغییرات جدی شده‌است. همه اینها، جایگاه عربستان را برای آمریکا تغییر داده‌است. عربستان اکنون دیگر مهره‌ای قابل اعتنا و تعیین‌کننده در محاسبات واشنگتن نیست. سعودی‌ها به این نادیده گرفته شدن عادت ندارند. جان کری احتمالا با خود این پیام را به عربستان برده که منافع ما و شما دیگر مانند گذشته کاملا در یک مسیر نیست. به این وضعیت عادت کنید.

کد خبر 237649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز