همشهری آنلاین: هفته نامه المنار از تلاش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای خارج شدن تدریجی از منظومه عربستان و گرایش آنها به سمت ایران و روسیه درپی تحولات اخیر در ارتباط با سوریه و موضوع هسته‌ای ایران خبر داد.

 خارج شدن کشورهای عرب خلیج فارس از حلقه عربستان

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته نامه المنار در گزارش خود به بررسی تاثیر صرف نظر کردن آمریکا از حمله به سوریه و توجه واشنگتن به راهکارهای سیاسی درارتباط با ایران بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پرداخت و نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از زمان صرف نظر کردن آمریکا از اعمال گزینه نظامی علیه سوریه و توجه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به راه حل های سیاسی با ایران در تلاش برای دور کردن خود از خط مشی عربستان و پایان دادن به گردش حول محور آل سعود در برخورد با بحران های منطقه و قدرت های منطقه ای هستند.

برخی منابع دیپلماتیک در حوزه خلیج فارس به هفته نامه المنار از سفرهای محرمانه هیئت های دیپلماتیک کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به روسیه و ایران برای یافتن راهی به منظور خروج از زیر چتر عربستان و فرار از منظومه این کشور خبر دادند زیرا آتشی که رژیم سعودی در کشورهای عرب منطقه به پا کرده است نزدیک است که بالهای خود این رژیم را بسوزاند.

این منابع گفتند: علت اصلی گرایش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای فرار از زیر چتر عربستان همان شکاف و چند دستگی در داخل خاندان سعودی درباره سیاست خارجی جناح مشترک بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی و سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی در برخورد با بحران های منطقه و اصرار این جناح در حمایت از تروریسم و مخالفت با نرمش در راستای رسیدن به راهکارهای سیاسی است. این جناح بانفوذ سعودی معتقد است که شعله ور کردن جهان عرب از آل سعود محافظت خواهد کرد و عربستان را به تاثیرگذارترین جریان در منطقه تبدیل خواهد کرد.

این منابع به نقل از دیپلمات یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفتند که گرایش کشورش به سمت تهران و مسکو فقط به خاطر درک رهبرانش از تحولات منطقه و اهمیت عدم مخالفت با راه حل های سیاسی نیست بلکه همچنین به خاطر توصیه های برخی کشورهای غربی دوست به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است که این کشورهای غربی از آنها خواسته اند تا به سرعت از زیر چتر عربستان قبل از اینکه آتش به طورکامل دامن آنها را بگیرد، خارج شوند.

این مسئول دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، نگرانی خود را از آینده ثبات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در صورت شکست تلاش این کشورها در جدا کردن موضع خود از موضع عربستان - هرچند از طریق اعزام محرمانه فرستاده به کشورهای موثر در منطقه و جهان- ابراز داشت.

وی افزود: تضاد خطرناک مواضع جناح ها در داخل خاندان سعودی درباره وقوع حوادث خطرناکی هشدار می دهد که ممکن است اوضاع امنیتی داخلی عربستان را برهم بزند.

کد خبر 240516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز