گروه بین‌الملل: مقام‌های عربستان سعودی به هر نحوی طی هفته‌های گذشته خشم خود را از آمریکا و سیاست این کشور در قبال سوریه و ایران نشان داده‌اند اما اکنون در کنار حرف‌های تند مقام‌های این کشور گزارش‌ها از وارد شدن مستقیم این کشور به یک بازی خطرناک با همراهی پاکستان خبر می‌دهد.

عربستان

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان در پروژه‌های اتمی پاکستان سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند هر زمان که خواست بمب اتمی در اختیار داشته باشد. مقام‌های ارشد ناتو در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرده‌اند که براساس اسناد به‌دست آمده پاکستان برای عربستان سعودی سلاح‌های اتمی تولید کرده و این سلاح‌ها حالا آماده تحویل هستند.

عربستان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) را در سال ۱۹۸۸ امضا کرده اما پاکستان ازجمله کشورهایی است که زیر چتر این پیمان نیست و تسلیحات هسته‌ای دراختیار دارد. نواز شریف همیشه رابطه خوبی با سعودی‌ها داشته و به‌نظر می‌رسد که پاکستان و عربستان سناریویی خطرناک برای بازی در منطقه شروع کرده‌اند.

اخباری که این روزها از فعالیت عربستان در سوریه می‌رسد شبیه سناریویی است که سال‌ها قبل عربستان در افغانستان آن را اجرا کرد. درحالی‌که طی ۳۰‌ماه گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه، عربستانی‌ها هر کاری را با استفاده از ارسال تسلیحات و پول برای حمایت و تقویت شورشیان این کشور انجام داده‌اند اکنون نشریه فارین پالسی از 3منبع مستقل گزارش داده که سعودی‌ها با ناامیدی از دولت باراک‌اوباما برای مداخله نظامی در سوریه و تلاش برای سرنگونی اسد خودشان دست به‌کار شده‌اند و قصد دارند تا با آموزش لشکری ۵ تا ۱۰ هزار نفره از سلفی‌ها آنها را وارد خاک سوریه برای تغییر اوضاع کنند.

گفته می‌شود که تاکنون نقش پاکستان در این رابطه کم بوده است اما منابع نزدیک به سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که اکنون مقام‌های عربستان به‌دنبال ایفای نقش بیشتر این کشور هستند و آموزش نیروهای شبه‌نظامی به آنها سپرده شده است. به گفته یزدی سایی متخصص امور شرق میانه در انستیتوی تحقیقاتی کارینگی، برنامه عربستان برای اعزام نیروها فراتر از این مسئله است و این کشور قصد دارد که ارتشی از شورشیان علیه دولت بشار اسد شامل ۴۰ تا ۵۰ هزار نیرو فراهم کند.

مقام‌های عربستان سعودی طی هفته‌های گذشته و با بازگشت پرونده سوریه به مسیر دیپلماسی بارها خشم خود را از سیاست آمریکا با نا‌امیدی از مداخله نظامی در سوریه اعلام کرده‌اند. بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان حتی در مذاکره با دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده بود که این مسئله می‌تواند باعث کاهش تعاملات 2کشور شود. مقام‌های عربستان که با پرونده حمله شیمیایی امیدوار به شروع حمله نظامی علیه سوریه بودند اعلام کرده‌اند که واشنگتن آنها را در جریان منتفی شدن عملیات نظامی قرار نداده و آنها ماجرا را از شبکه‌های خبری مانند سی‌ان‌ان شنیده‌اند.

به خاطر همین خشم سعودی‌ها بود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته راهی ریاض شد اما به‌نظر می‌رسد برخلاف لبخندهای ظاهری، در عمل پیشرفتی برای کاهش تنش‌ها میان دوطرف حاصل نشده است. فارین پالسی گزارش داده که عربستان برای عملی کردن طرح خود برای مداخله مستقیم در کارزار سوریه مانند سناریوی افغانستان در زمان حمله شوروی، علاوه بر همکاری پاکستان که آموزش نیرو‌ها را به‌عهده خواهد داشت، حمایت اردن، امارات و فرانسه را هم به همراه دارد.

در دهه ۱۹۸۰ و در زمان جنگ شوروی سابق در افغانستان مقام‌های عربستان سیاست مشابهی با این مسئله را داشت و با همراهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و پاکستان نیروهای موسوم به مجاهدین را مورد پشتیبانی مالی و نظامی قرار دادند؛ اقدامی که به عقیده بسیاری کلید شکل‌گیری القاعده و گروه‌های افراط‌گرای دیگر را زد.

عربستان اکنون با تشکیل یک «ارتش جدید» اهداف خود را در سوریه ازجمله تلاش برای سرنگونی بشار اسد و کنار زدن گروه‌های شورشی دیگر این کشور دنبال می‌کند تا بتواند بازیگر اصلی در صحنه این کشور باشد. دولت کنونی پاکستان که در این زمینه با ریاض همکاری می‌کند رابطه نزدیکی با عربستان دارد. نواز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان پس از آنکه در سال ۱۹۹۹ با کودتای پرویز مشرف از قدرت بر کنار شد تا پیش از پاکستان تحت حمایت آل سعود در عربستان به سر می‌برد و گفته می‌شود جلوگیری از زندانی شدن او هم در آن زمان با توافق عربستان صورت گرفت. عربستان بیش از هر کشوری غیرعربی دیگر به پاکستان کمک‌های مالی می‌دهد.

کد خبر 238041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز