همشهری آنلاین: منابع عربی از مذاکرات میان عربستان و امارات برای توقف حملات قطر به مصر و اخراج شیخ قرضاوی خبر داده‌اند.

تیرگی روابط عربستان و امارات با قطر؛ ریاض دوحه را تهدید کرد

به گزارش مهر، الیوم السابع به نقل از این منابع فاش کرد ابوظبی شرط صلح با دوحه را اخراج شیخ یوسف القرضاوی رئیس تشکل موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان اعلام کرده است و ریاض هم بار دیگر تهدید خود علیه دوحه مبنی بر تعلیق عضویت آن در شورای همکاری خلیج فارس را تکرار کرده است.

منابع عربی حاشیه خلیج فارس به این پایگاه خبری گفته اند مذاکراتی در سطحی بالا میان مقامات عربستان و امارات درباره موضع اخیر قطر در پی اظهارات شیخ یوسف قرضاوی علیه امارات در حال انجام است.

این منابع گفتند ریاض و ابوظبی راههای چگونگی دفع حملات قطر به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نیز کشور مصر را بررسی می کنند به ویژه اینکه امارات اخیرا نارضایتی خود را از اظهارات شیخ یوسف القرضاوی ابراز کرده است.

تلویزیون رسمی قطر اخیرا اظهارات شیخ قرضاوی علیه امارات را پخش کرد که گفته بود : امارات بر مقابل هر حکومت اسلامی می ایستد و با آن مقابله می کند و احمد شفیق سرسپرده حسنی مبارک را در خاک خود جای داده است.
این منابع همچنین تاکید کردند امیرنشین امارات از بیانیه قطر در خصوص اظهارات قرضاوی علیه ابوظبی ابراز نارضایتی کرده است.

به گفته این منابع، امارات عذرخواهی قطر را نخواهد پذیرفت، مگر آنکه این کشور، شیخ یوسف القرضاوی را که در حال حاضر درخاک این کشور به سر می برد، اخراج کند.

بر اساس این گزارش، فضای متشنجی بر خاندان حاکم بر قطر به سبب نارضایتی امارات حاکم است. منابع عربی حاشیه خلیج فارس بر ضرورت اخراج قرضاوی به خاطر جلب رضایت ابوظبی تاکید و اعلام کردند در صورتی که قرضاوی از قطر اخراج شود، هیچ یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اجازه ورود وی به این کشورها را نخواهند داد.

این منابع گفتند عربستان سعودی از تمام خواسته های امارات حمایت می کند و بر دوحه برای کاهش آهنگ حملات رسانه اش به دولت جدید مصر هم فشار وارد خواهد کرد.

به گفته این منابع، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بار دیگر تهدید خود مبنی بر تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس را در صورت ادامه مواضع خصمانه اش تکرار کرده است.

بر اساس این گزارش، منابع دیپلماتیک مصری و منابع حاشیه خلیج فارس پیشتر گفته بودند عربستان سعودی درصدد اتخاذ موضعی در قبال قطر در واکنش به صدور بیانیه ای از سوی قطر است که سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز و توصیف گروه اخوان المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی را محکوم کرده است که این مسئله سبب شده است که ملک عبدالله در تعهد قطر به توقف حمایت از اخوان المسلمین مصر و پایان دادن به دشمنی با حاکمان فعلی مصر ابرازتردید کند.

بر اساس این گزارش، ائتلاف مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سمت نبرد سیاسی علیه امیرنشین قطر پیش می رود.

از سوی دیگر روزنامه رای الیوم به تهدید ملک عبدالله پادشاه عربستان مبنی بر تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس در صورت ادامه حمایت از اخوان المسلمین مصر و مواضع و اقدامات آنها در این کشور اشاره کرده اند که این امر سبب شد تا شیخ صباح الاحمد امیر کویت، در آغاز ماه گذشته میلادی و پیش از نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شیخ تمیم بن حمد امیر قطر را در تلاش برای آشتی و کاهش خشم عربستان از قطر به ریاض کشاند.

روزنامه های عربستان هم مطالبی در انتقاد از قطر به سبب میزبانی شیخ یوسف القرضاوی نوشته اند و قرضاوی را عامل بروز اختلاف و دودستگی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانسته اند.

کد خبر 248255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز