همشهری آنلاین: عربستان سعودی اندکی پس از انتخاب به عنوان عضو غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل از حضور در قدرتمندترین رکن سازمان ملل صرف نظر کرد.

شبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، وزارت امور خارجه عربستان امروز در ریاض دلیل این تصمیم را "رفتارهای دوگانه" شورای امنیت و ناتوانی این رکن در حل و فصل جنگ‌ها و درگیری‌ها اعلام کرد. عربستان، سوریه را مصداقی در این باره دانست.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است شورای امنیت "به رژیم سوریه امکان داده مردم این کشور را با سلاح شیمیایی بکشد." همچنین این شورا نتوانسته راه حلی عادلانه و دیرپا را برای درگیری 65 ساله در خاورمیانه بیابد. اینها شواهد روشنی از ناتوانی این رکن در اجرای وظایفش است.

تازه دیروز مجمع عمومی سازمان ملل پنج دولت را به مدت دو سال به عنوان عضو غیردایم شورای امنیت انتخاب کرد. از سال آینده میلادی قرار است لیتوانی و چاد برای نخستین بار به عضویت این نهاد درآیند.

برای عربستان هم اولین بار بود که به چنین جایگاهی می‌رسید. علاوه بر اینها شیلی و نیجریه هم انتخاب شدند که هر دو چهارمین باری است که به عضویت در شورای امنیت در می‌آیند.

پیش از انتخاب این کشورها، نامزدها در روند پیچیده‌ای برای انتخاب پا می‌گذارند. معمولا کشورها از ده سال پیش برای عضویت در شورای امنیت فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

کد خبر 235388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز