همشهری آنلاین: شبکه‌های تلویزیونی یورونیوز وبی بی سی و همچنین نیویورک تایمز به نقل از نماینده فرودگاه مسکو اعلام کردند: اسنودن فرودگاه مسکو را ترک کرده است.

شبکه‌های تلویزیونی یورونیوز وبی بی سی و روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در خبرهایی فوری به نقل از نماینده فرودگاه مسکو اعلام کردند: ادوارد اسنودن افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، فرودگاه مسکو را ترک کرده است.

از دیگر سو شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار هم در خبری فوری به نقل از وکیل ادوارد اسنودن اعلام کرد: اسنودن پناهندگی موقت از روسیه دریافت کرده است.

یورونیوز هم گزارش داد که ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه سری جمع آوری اطلاعات مخابراتی و اینترنتی شهروندان آمریکا، بالاخره پس از یکماه و یک هفته اقامت در فرودگاه مسکو از دولت روسیه پناهندگی موقت گرفت.

وکیل روسی آقای اسنودن با نشان دادن اجازۀ اقامت وی به خبرنگاران و با بیان این که او می‌تواند فرودگاه را ترک کند گفت: اسنودن محل اقامتش را خود تعیین خواهد کرد. او اکنون مختار است تا در هتل یا آپارتمانی اقامت گزیند. اما با توجه به این که او هم اکنون مردی است که بیشتر از هرکس دیگری در دنیا تحت تعقیب است، امنیت خود را مد نظر خواهد داشت.

ادوارد اسنودن پس از افشای اطلاعات سری اداره امنیت ملی آمریکا، ابتداء به هنک گنگ و سپس در ۲۳ ژوئن به روسیه رفت اما بدلیل باطل شدن پاسپورت آمریکایی‌اش نتوانست به کشوری ثالث پرواز کند.

سرانجام با اعطای پناهندگی موقت یک ساله توسط دولت روسیه، آقای اسنودن ساعت ۲ بعد از ظهر روز پنجشنبه، اول اوت، سالن ترانزیت فرودگاه شرمیتوای مسکو را ترک کرد.

پدر اسنودن روز چهارشنبه از فرزندش خواسته بود در روسیه بماند. او به شبکه تلویزیونی "روسیا ۲۴" گفته بود: «فکر می‌کنم روسیه مصمم است و می‌تواند از پسرم حفاظت کند». لونی اسنودن بازگشت پسرش به خانه را خواست قلبی خود خوانده، اما در عین حال ابراز تردید کرده بود که در آمریکا "دادگاهی عادلانه" در انتظار فرزندش باشد.

به گفته لونی اسنودن، پلیس فدرال آمریکا هفته‌ها قبل از وی خواسته بود با فرزندش در روسیه دیدار کند. اف‌بی‌آی ظاهرا درخواست مشخصی را مطرح نکرده است. لونی اسنودن می‌گوید آماده است به خواست پلیس فدرال با فرزندش دیدار کند، اما در ابتدا باید بداند اف‌بی‌آی دقیقا به دنبال چیست.

پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس که پیش از افشاگری‌های اسنودن مکاتبات سری دولتی آمریکا را منتشر کرده بود، خبر اقامت موقت کارمند سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده در روسیه را تأیید کرده است.

جولیان آسانژ  پایه‌گذار ویکی‌لیکس، نیز همچون اسنودن تحت تعقیب است و از مدت‌ها پیش در سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کند.

 

کد خبر 225477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز