همشهری آنلاین: تهدیدهای دولت انگلیس علیه روزنامه انگلیسی گاردین مسئولان این روزنامه را برای تداوم انتشار اطلاعات محرمانه ای که از سوی ادوارد اسنودن فاش شد به امضای توافق با رسانه نیویورک تایمز وادار کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز جمعه از واشنگتن گزارش داد که روزنامه گاردین در یک مطلب مختصر در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که پس از تهدیدهای دولت انگلیس مبنی براینکه این روزنامه را مورد تعقیب قضایی خواهد داد این روزنامه تصمیم گرفت که با رسانه آمریکایی (نیویورک تایمز) به یک مشارکت برسد.

در بیانیه گاردین آمده است: تصمیم گرفته شد، در محیطی که سرشار از فشار شدید دولت انگلیس است، یک طرف آمریکایی برای کار در مورد اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن اقدام کند. ما در صدد فعالیت با مشارکت نیویورک تایمز و دیگران برای ادامه گزارشات این اخبار هستیم.

جیل آبرامسون‌مدیر مسئول نشریه آمریکایی نیز ضمن تایید این همکاری گفت: رسم نداریم که پیش از انتشار مطالب چیزی را گزارش کنیم، اما در این مورد از آنجا که مطلب علنی شده است، استثناء قایل شدیم.
به گفته وی، تایمز قصد انعکاس و گزارش مطالبی از گاردین در ارتباط با اسنودن و موارد دیگر را دارد.

بنابراین گزارش این توافق چند هفته پیش امضا شده و آبرامسون نیز یکی از طرف های مذاکره کننده بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در حال تنظیم پاورقی هایی است که انتظار می رود ماه آینده با مشارکت گاردین منتشر شود.

به گزارش گاردین، اسنودن‌که خرداد ماه گذشته اسناد مربوط به ردیابی برنامه های تلفنی و اینترنتی از سوی آمریکا را فاش کرد و هم اکنون در پناه روسیه قراردارد|، از این توافق مطلع است.

آلن راسبریجر سردبیر گاردین هفته گذشته فاش کرد که در پی تهدهای مقامات ارشد دولت انگلیس مبنی بر پیگرد قانونی احتمالی از سوی دولت، این روزنامه با نظارت ماموران ستاد ارتباطات دولت (مشابه سازمان امنیت ملی آمریکا) سخت افزارهای حاوی اطلاعات مربوط به افشاگری های اسنودن را از بین برده است.

راسبریجر اما این نکته را نیز یادآور شد که به اطلاع مقامات انگلیسی رسانده که نسخه هایی از مطالب به حوزه هایی که خارج از نظارت قضایی دولت انگلیس می باشد، فرستاده شده است.

مقامات انگلیسی اعلام کرده اند، اطلاعاتی که اسنودن فاش کرده به امنیت ملی لطمه وارد کرده و اگر اسرار بیشتری فاش شود می تواند جان افراد را به خطر افکند.

نیوریورک تایمز و گاردین پیش از این در ارتباط با گزارش های مربوط به اختلال در تماس های تلفنی از سوی نشریات انگلیسی و پوشش خبری اسرار نظامی و اسناد دیپلماتیک آمریکا که توسط سرباز بردلی منینیگ به ویکی لیکس درز پیدا کرد، همکاری داشته اند.

کد خبر 228338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز