گروه بین‌الملل: تقابل مسکو و واشنگتن بر سر ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه آمریکا همچنان ادامه دارد و حتی تعهد اریک هولدر، دادستان کل آمریکا هم نتوانست دوطرف را به توافق برساند.

فضای سایبر

درحالی‌که آمریکا و روسیه توافقنامه مبادله متهم ندارند دادستان کل آمریکا در نامه‌ای به مقام‌‌های روسیه تعهد داده که کشورش اقدام به صدور مجازات مرگ یا شکنجه اسنودن نمی‌کند. در این نامه که روزنامه نیویورک تایمز متن آن را منتشر کرده هولدر خطاب به وزیر دادگستری روسیه تلاش کرده نظر مقام‌های مسکو را برای تحویل اسنودن جلب کند. در این نامه آمده است که با تعهد مقام‌های آمریکا برای تهدید نشدن اسنودن به مرگ یا شکنجه دیگر مسکو دلیل موجهی برای اعطای پناهندگی به این مأمور سابق سیا ندارد.

دادستان کل آمریکا همچنین ادعای اسنودن درباره نداشتن مدارک برای بازگشت به آمریکا را رد کرده و گفته است که آمریکا گذرنامه ویژه‌ای را برای او درنظر گرفته است.این در حالی است که بردلی منینگ، افشاگر دیگر آمریکا که منبع اطلاعاتی ویکی‌لیکس به‌حساب می‌آید متهم به «کمک به دشمن» شده است؛ اتهامی که می‌تواند برای او حکم مرگ یا حبس ابد را به‌دنبال داشته باشد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته اما اعلام کرد که هیچ تغییری در تصمیم مسکو برای تسلیم نکردن اسنودن به آمریکا ایجاد نشده است.اسنودن که از زمان فرارش در سالن ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد از مقام‌های روسیه درخواست پناهندگی کرده است. دولت روسیه به تازگی به او مجوزی موقت داده که خروج او را از فرودگاه میسر می‌کند.

 

کد خبر 224833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز