شاخص کل بورس در ایران در یکسال گذشته افزایش یافت و از ‪ ۹‬هزار و ‪۸۶۰‬ واحد در اسفند سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۹‬هزار و ‪ ۹۶۵‬واحد در ماه مشابه سال ‪ ۸۵‬رسید.

به گزارش ایرنا، برخی کارشناسان اقتصادی، تحولات بورس کشور در سال ‪ ۱۳۸۵‬را به چهار دوره تقسیم می‌کنند که شامل دوره‌های ذیل می‌باشد: دوره نخست از ابتدای سال ‪ ۸۵‬اغاز شد و تا اواسط خرداد ماه تداوم داشت.

دوره دوم از اواخر خرداد تا اواخر مرداد ماه، دوره سوم از اوایل شهریور تا اواخر آذر ماه و دوره چهارم از اوایل دی ماه تا پایان سال ‪ ۸۵‬استمرار یافت.

این گزارش حاکی‌است، در دوره نخست با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع شرکت‌ها مانند سال‌های گذشته، شاخص‌های بورس نوسان داشت.

در دوره یادشده معاملات سهام شرکت‌های خودروسازی که سود سالانه مناسبی برای آنها پیش‌بینی شده‌بود، از رونق خوبی برخوردار شدند.

در دوره دوم به دلیل توقف بیشتر نمادها به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت‌ها، حجم معاملات بورس کاهش یافت.

در دوره یادشده فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل ‪ ۴۴‬قانون‌اساسی، نوید آغاز تحولی بزرگ در زمینه خصوصی‌سازی در کشور بود و قرار شد اکثر شرکت‌های بزرگ دولتی در قالب یک برنامه پنج‌ساله سهام خود را به‌مردم واگذار کنند.

همچنین در دوره یادشده به دلیل عدم اجماع کشورهای ‪ ۵+۱‬در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان، همچنان آرامش در بورس اوراق بهادار کشور حاکم بود و شاخص‌های بورس روند صعودی داشتند.

در همین حال دوره سوم را می‌توان اوج رونق بورس در کشور نامید، زیرا در این دوره شاخص کل بورس در مدت ‪ ۱۰‬هفته متمادی روند صعودی خود را حفظ کرد و پس از گذشت یکسال از مرز ‪ ۱۰‬هزار واحد فراتر رفت. این روند موجب جلب سهامداران خرد به بازار بورس کشور شد.

در این دوره، می‌باید به ابداع سازمان بورس مبنی بر راه‌اندازی تابلوی چهارم و انتقال نماد بیش از ‪ ۱۰۰‬شرکت به این تابلو اشاره کرد. هدف از این مهم، حمایت از قدرت نقدشوندگی سهامداران خرد که سال‌ها قادر به معامله سهام خود نبودند، اعلام شد.

در دوره چهارم، به دنبال صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت علیه ایران وضعیت بورس نیز مانند سایر نهادهای مالی و اقتصادی برای مدتی هرچند کوتاه تا حدی تغییر کرد.

در دوره یادشده، شاخص کل بورس به زیر ‪ ۱۰‬هزار واحد رسید و همزمان با این تحولات ارزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی با افت محسوسی همراه شد که موجب تأثیرگذاری بر شرکت‌های پیشتاز گروه معدنی بورس گردید.

در دوره یادشده، سهام بانک‌های خصوصی به عنوان پر طرفدارترین سهام بورس شناخته شدند.

عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس موجب تحول در روند معاملات بورس و افزایش ‪ ۲/۵‬درصدی ارزش سهام کشور شد.

در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز آرامش نسبی بر بازار بورس حکمفرما شد و بسیاری از سهامداران مانند سال‌های گذشته بخشی از سهام خود را فروختند و این عامل موجب نوسان شاخص‌های بورس شد.

در همین حال برخی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که در صورت بهبود شرایط موجود، حل و فصل مسایل مختلف در عرصه سیاست خارجی و تقویت اقتصاد کشور، احتمال رسیدن شاخص کل به بیش از ‪ ۱۱‬هزار واحد در سال ‪ ،۱۳۸۶‬دور از انتظار نیست.

کد خبر 18257

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز