چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: در پی به فروش نرفتن سهام شرکت مپنا در روز سه‌شنبه مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی ضمن بیان این که دست‌های پشت پرده‌ای درجریان بوده تهدید کرد: در صورت بروز دوباره چنین رویدادهایی خصوصی‌سازی نخواهیم کرد.

روز سه‌شنبه سازمان خصوصی‌سازی معادل 3 درصد از سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) را در بورس عرضه کرد.

حداقل قیمتی که سازمان خصوصی‌سازی برای این سهم در نظر گرفته بود 250 تومان بود در حالی که تمامی ایستگاه‌های معاملاتی تقاضای خرید خود را برای سهام مپنا بر روی نرخ 140 تومان ارائه کرده بودند همین موضوع منجر شد تا سازمان خصوصی‌سازی از فروش سهام مپنا صرف‌نظر کند.

روز سه‌شنبه غلامرضا حیدری کرد زنگنه بلافاصله پس از پایان معاملات این روز اعلام کرد که سهام دولتی را مفت حراج نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا وی همچنین در جلسه معارفه شرکت فولاد مبارکه که در همان روز برگزار شد ضمن ابراز نگرانی، اولین هشدار را به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داد و گفت: سیاست‌های ارشد نظام و دولت باعث نمی‌شود به هر قیمت سهام بفروشیم، اگر این گونه باشد خصوصی‌سازی نخواهیم کرد.

وی تأکید کرد: به بخش خصوصی هشدار می‌دهم که انجام نشدن معامله به روی مپنا خطرناک و به معنای چراغ قرمزی است و باید بورس، کارگزاران و سرمایه‌گذاران مراقب باشند.

او تصریح کرد: از 270 ایستگاه معاملات خرید و فروش سهام قیمت 140 تومان برای خرید سهام مپنا درج شده بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارائه دستور خرید‌های 140 تومانی را برای سهام مپنا هماهنگ شده دانست و افزود: هشدار می‌دهم اگر احساس کنیم این رویه برای سهام فولاد مبارکه تکرار شود و قیمت منطقی نباشد، هیچ شرکتی را واگذار نمی‌کنیم.

وی از بخش خصوصی خواست تا در موضع انفعال قرار نگیرد و ادامه داد: عرضه 5 درصدی سهام شرکت‌ها در بورس برای بخش خصوصی است که اگر این رویه مردود باشد، قطعاً‌ نظر مسئولان نظام تغییر خواهد کرد.

زنگنه افزود: برخی فکر نکنند که دولت مجبور به فروش است، نه این طور نیست، چوب حراج بر اموال دولتی نخواهیم زد و نه ارزان فروشی و نه گران‌فروشی، بلکه منطقی فروشی مدنظر است.

او افزود: ما به دنبال افشای اطلاعات، اعتمادسازی، قیمت‌گذاری منطقی هستیم تا بخش خصوصی مغبون نباشد و در این موضع نباشد که در صورت حضور خارجی‌ها صحبت‌هایی مانند حضور جاسوس‌ها و نفوذی‌ها مطرح شود که آمدند و خوردند و بردند، به دنبال این هستیم بخش خصوصی را در کشور توانمند کنیم که اگر این کار نشود رقیب وارد خواهد شد.

مدیر عامل خصوصی‌سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگوی دیگری با ایلنا اعلام کرد: ما برای فروش سهام مپنا حتی نیم ساعت به زمان انجام معامله اضافه کردیم، اما به لحاظ مختلف از جمله نبود نقدینگی در پایان سال و همچنین وجود برخی دست‌های پشت پرده از جمله ارائه یک قیمت ثابت توسط 270 ایستگاه کارگزاری منجر به عدم انجام معامله بر روی این سهام شد.

کردزنگنه با بیان این مطلب که باید تغییراتی بر ساختار فعلی بورس انجام شود گفت: چنین ساختاری و متحد قیمت دادن این تعداد کارگزاری نشان دهنده دست‌های پشت پرده‌ای است که ممکن است با ادامه این روند دیگر هیچ سهمی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در تالار بورس عرضه نشود.

وی با بیان این که ما برای رسیدن به اهداف خود حاضریم جلوی دولت بایستیم، گفت: رسیدن به اهداف خصوصی‌سازی با هر قیمتی موجه نیست و باید دست‌های پشت پرده‌ای  که موجب برهم خوردن تعادل بازار و عدم دسترسی به قیمت منطقی را موجب می‌شوند کوتاه کرد.

وی افزود: در صورت تکرار چنین اوضاعی با وجود مشخص‌شدن تعدادی خریدار خارجی در صورت نیاز این سهام به خریداران خارجی واگذار خواهد شد.

دیدگاهی دیگر

در همین حال عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با موج در خصوص عدم استقبال از عرضه  سهام مپنا در بورس گفت: بازار سرمایه دید مناسبی به شرکت‌های پیمانکار و مقاطعه کار ندارد.

مصطفی امید قائمی در این باره گفت: دولت پس از واگذاری شرکت‌های مقاطعه‌کاری به بخش خصوصی، دست از حمایت و اعطای قرارداد به آنها برداشت که این موضوع منجر شد تا دید مردم نسبت به این شرکت‌ها با تردید باشد.

مدیر عامل شرکت صبا تأمین در خصوص عدم ورود این شرکت برای خرید سهام مپنا گفت: ورود این مجموعه برای خرید سهام مپنا بستگی به قیمت عرضه از سوی سازمان خصوصی سازی داشت. ضمن این که ما هنوز تصمیم قطعی برای خرید این سهام نداشتیم.

عرضه مپنا در سال 86

رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین از عرضه سهام مپنا در سال جدید خبر داد و گفت: ساختار کنونی بورس جوابگوی واگذاری 150 هزار میلیارد تومانی دارایی‌های دولت نیست و باید در آن و هم‌چنین وضعیت مجوز شرکت‌های کارگزاری تجدید نظر شود.

کرد زنگنه درباره زمان عرضه سهام مپنا گفت: برای عرضه مجدد این سهم به هماهنگی با سازمان بورس و مسئولان شرکت نیاز است که به نظر می‌رسد این عرضه در سال جدید انجام شود.

وی با بیان این مطلب که وضعیت عرضه سهام فولاد مبارکه به مانند مپنا نخواهد بود؟ گفت: هرگاه احساس کنیم در پشت پرده تبانی‌هایی برای حراج اموال دولت انجام شده، اقدام و قطعاً منافع ملی و کشور را ترجیح خواهیم داد و جلوگیری خواهیم کرد.

کد خبر 17353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز