چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود آن که واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از مدت‌ها پیش مطرح بوده اما هنوز سهام این شرکت عرضه نشده و نحوه واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه یا واگذاری سهام این سازمان به صورت هلدینگ مورد اختلاف است.

با مهدی مفیدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفتگو کرده‌ایم.

  • واگذاری سهام سازمان گسترش در چه مرحله‌ای است؟

سازمان گسترش از مدت‌ها پیش ارزش سهام قابل واگذاری خود را محاسبه و به بورس ارائه کرده و منتظر عرضه این سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی هستیم.

واگذاری سهام سازمان گسترش باید توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شود. براین اساس زمان عرضه و علل تأخیر در ارائه سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس را باید از سازمان خصوصی‌سازی پیگیری کرد.

  • چه مشکلاتی برای عرضه سهام این سازمان در بورس وجود دارد؟

در مورد این که چه مشکلی برای عرضه این سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد، اطلاعی ندارم و باید مسئولین این سازمان پاسخگو باشند.

اما سازمان گسترش آمادگی لازم برای عرضه این سهام در بورس را داشته، همه مراحل مورد نیاز برای انجام این کار را پشت سر گذاشته و از نظر این سازمان مشکلی برای عرضه سهام مذکور در بورس وجود ندارد.

  • ارزش سهام قابل واگذاری سازمان در بورس چه میزان است؟

در این چارچوب امکان عرضه بیش از 15 هزار میلیارد ریال سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق قانون وجود دارد که رقمی بسیار بیشتر از مجموع میزان سهامی است که تاکنون توسط سازمان خصوصی‌سازی فروخته شده است.

همچنین در واگذاری این سهام اولویت‌بندی مطرح نبوده چرا که در واقع سهامی است که ارزش‌‌گذاری شده و آماده عرضه در بورس می‌باشد.

  • برخی معتقدند سهام شرکت‌های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز باید واگذاری شود،‌نظر شما چیست؟ 

این دیدگاهها صحیح نیست چرا که وقتی در نظر است تا سهام خود سازمان گسترش به صورت هلدینگ از طریق عرضه در بورس به بخش غیردولتی منتقل شود،‌دیگر واگذاری شرکت‌های تابعه این سازمان معنایی ندارد.

خود سازمان گسترش با رقم بسیار بالایی آماده عرضه است و سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به رسالت خود در این زمینه به خوبی عمل نموده و نسبت به عرضه سهام سازمان گسترش اقدام کند.

کد خبر 17884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز