سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزارت صنایع و معادن در اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴قانون اساسی و واگذاری شرکتهای دولتی زیر مجموعه خود به بخش خصوصی پیشرو بوده است.

وزیر صنایع و معادن در ششمین نشست خبری وزیر خود با رسانه های جمعی روند اجرای سیاست‌های اصل 44 و واگذاری شرکت های صنعتی در این وزارتخانه را مطلوب ارزیابی کرد وگفت: دور جدید واگذاری شرکتهای دولتی با واگذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی شروع شده، به طوری که در یک ماه گذشته سهام دو شرکت بزرگ مس ایران و فولاد مبارکه از شرکتهای زیرمجموعه وزارت صنایع و معادن از طریق بورس عرضه شد.

همچنین وزارت صنایع و معادن آماده عرضه تمام شرکتهای خود در بورس است و طی سال جاری معادل  ۲۵هزار میلیارد ریال از سهام شرکتهای صنعتی و معدنی در قالب سهام عدالت واگذار شده است.

واگذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

وزیر صنایع و معادن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه علل زمانبر شدن عرضه سهام سازمان گسترش در بورس و اختلاف دیدگاههای سازمان خصوصی‌سازی با این سازمان در مورد واگذاری سهام شرکت‌های تابعه سازمان گسترش، گفت: این سازمان یک سازمان توسعه‌ای بوده  و در حال حاضر مکلف است ۵۰ تا ۶۰ طرح‌های توسعه را با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی کند بر این اساس اگر بخواهیم سازمان گسترش را واگذار کنیم باید در مورد نقش توسعه‌ای این سازمان تصمیم‌گیری شده و دولت در این مورد که می‌خواهد سازمان توسعه‌ای داشته باشد یا نه باید تعیین تکلیف کند.

وزیر صنایع و معادن افزود: اکثر شرکتهای بزرگ سازمان گسترش واگذار شده‌اند و یا در حال واگذاری هستند و اکنون این شرکت دارایی قابل ملاحظه‌ای به جز بخشی از سهام دو شرکت بزرگ خودرو ساز ندارد.

میزان واگذاری سهام در زیرمجموعه‌‏های وزارت صنایع و معادن 2700 میلیارد تومان بوده و وزارت صنایع و نفت بیشتر از سایر وزارتخانه‌‏ها به این موضوع توجه کرده و بخش‌‏هایی از زیرمجموعه‌‏های وزارت صنایع و معادن واگذار شده است.

اما برای واگذاری سازمان‌‏هایی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران باید تکلیف نقش توسعه‌‏ای آن  مشخص شود ؛ زیرا اگر این سازمان بخواهد نقش‌‏های توسعه‌‏ای خود را ایفا کند، باید بودجه نیز کسب کند.

وی، افزود: از سوی دیگر سازمان گسترش سهام خود در سایر شرکت‌‏ها  مانند صدرا ، آذرآب و...را واگذار کرده و در حال حاضر این سازمان تنها کمتر از 40 درصد سهام هر یک از خودروسازی‌‏های ایران خودرو و سایپا و بخش محدودی از سهام  شرکت‌‏ها را داراست.

ارزان‌فروشی سهام مس و فولاد را نمی‌پذیرم

وزیر صنایع در پاسخ به خبر نگار ما در زمینه ارزان‌فروشی سهام شرکت مس و فولاد مبارکه با توجه به پیشنهادهای بیشتری که قبلا برای خرید این سهام وجود داشته، گفت: قیمت‌گذاری صنایع در اصل 44 مانند مپنا با خصوصی سازی آن متفاوت است. بر این اساس، عرضه سهام مپنا در بورس با توجه به شائبه برخی تبانی‌ها متوقف شده است.

همچنین ارزان‌فروشی شرکت‌های فولاد و مس را نمی پذیرم. وظیفه وزارت صنایع اعلام حجم دارایی‌ها و تجهیزات و ارزش واحدهای صنعتی است گرچه ممکن است در بورس این سهام به  قیمت پایین‌تری از قیمت واقعی آن عرضه شود.

همچنین این موضوع ارتباطی با واگذاری های سهام عدالت ندارد.اما مباحثی در این زمینه در دولت مطرح است که قابل طرح در رسانه ها نیست.

کد خبر 17757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز