گروه بورس: به دنبال انتقاد مقام معظم رهبری از اجرای کُند سیاست‌های اصل 44 روند عرضه سهام در بورس تهران شتاب بیشتری گرفته است.

آخرین گزارش‌ها و اخبار دریافتی حاکی است: بورس تهران نیز در روزهای آتی شاهد عرضه سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی(مپنا) خواهد بود اگرچه از پذیرش این شرکت در بورس تهران دو سال می‌گذرد اما تاکنون بنا به دلایل نامعلومی عرضه سهام این شرکت به تعویق افتاده بود.

پیش از این قرار بود سهام فولاد مبارکه قبل از مپنا عرضه شود. اما با تعویق افزایش سرمایه این شرکت شرایط عرضه سهام این شرکت در بورس فراهم شد.

سید مهدی عقدایی، مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌ ضمن اعلام خبر برگزاری جلسه عرضه سهام این شرکت در روز سه‌شنبه در این باره گفت: جلسه عرضه سهام شرکت مپنا روز سه‌شنبه 8 اسفند ماه جاری ساعت 9 صبح با حضور مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مپنا و کارگزار عرضه‌کننده سهام برگزار خواهد شد.

وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت مپنا گفت: روند قیمت‌گذاری سهام مپنا کاملاً مشابه شرکت ملی صنایع مس ایران است و قیمت این سهم را روند عرضه و تقاضای بازار سهام مشخص خواهد کرد.

جلسه معرفی

روز سه‌شنبه جلسه معرفی مپنا با حضور کارگزاران بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش ایسنا در این جلسه موسی رفان مدیر عامل شرکت مپنا زمان عرضه سهام مپنا را تا 2 هفته آینده اعلام کرد و گفت: زمان دقیق عرضه سهام مپنا در نشست هماهنگی عرضه سهام که با حضور سازمان بورس، خصوصی‌سازی و کارگزار عرضه‌کننده برگزار می‌شود، تعیین خواهد شد.

وی افزود: 10 درصد از سهام قابل واگذاری متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع، 9 درصد متعلق به توانیر و چهاردرصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صبا است. 5 درصد از این سهام نیز برای کشف قیمت در بورس و باقی آن نیز به بخش خصوصی و همچنین سهام عدالت واگذار خواهد شد.

مدیرعامل مپنا خاطر نشان کرد: در سه سال آینده تقسیم سود جدی نخواهیم داشت، پیش‌بینی شده، با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای صرف سرمایه‌گذاری کنیم.

رفان با بیان این مطلب که مپنا در بهار سال 84 برای عرضه در بورس آماده شده بود تصریح کرد: شک و شبهه در تأخیر زمان عرضه مربوط به تغییرات در سازمان‌های مختلف تصمیم‌گیری دولتی بوده است.

رفان در پاسخ به این پرسش که امکان ایجاد مشکل برای مپنا همچون شرکت صدرا وجود دارد یا خیر گفت: به هر حال کشور به 5 تا 6 هزار مگاوات نیروگاه نیاز دارد و اگر قیمت رقابتی باشد می‌توانیم به فروش سهام بپردازیم، اگر نباشد بازار را از دست می‌دهیم بنابر این مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مپنا در ادامه به تشریح فعالیت‌های گروه مپنا پرداخت و گفت: از سال 72 این شرکت کار خود را شروع کرده این شرکت دارای یک شرکت مادرتخصصی و 22 شرکت تابعه است. سرمایه‌ شرکت در سال 71 و 72 یک میلیون تومان ثبت شده و امروز نیز این سرمایه به 480 میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه به میزان بدهکاری گروه مپنا به بانک‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: مپنا به بانک‌های داخلی حدود 300 میلیارد تومان و به بانک‌های خارجی  5/1 میلیارد یورو بدهکار است.

معرفی مپنا

شرکت مپنا در زمینه مدیریت و اجرای طرح‌های نیروگاهی، صنعتی، پست‌های انتقال نیرو و پروژه‌های مخابراتی فعالیت می‌کند.

از جمله خدمات شرکت مپنا ساخت تجهیزات نیروگاهی مانند انواع توربین‌های گازی، بخاری و انواع توربو ژنراتورهای نیروگاهی است. همچنین این شرکت به عنوان یک تولید‌کننده مستقل برق، نیروگاه را با سرمایه خود احداث و بهره‌برداری می‌کند و سپس برق آن را به فروش می‌رساند.

در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا) با مالکیت 51 درصد از سهام مپنا سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. شرکت‌های توانیر و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز هر کدام به ترتیب 39 و 10 درصد از سهام مپنا را در اختیار دارند.

به گفته مسئولین شرکت، هیچ رقیب داخلی برای مپنا وجود ندارد اما شرکت‌های زیمنس آلستوم (فرانسه- سوئیس)، آلساندو(ایتالیا) و جنرال الکتریک (اروپا- آمریکا) از رقبای مپنا محسوب می‌شوند.

کد خبر 16323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز