یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: تالارهای بورس تهران شاهد بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ اقتصاد ایران بود.

روز یکشنبه سازمان خصوصی‌سازی با عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه در تالار بورس، بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور را رقم زد و پرونده خصوصی‌سازی را در سال85 بست.

پس از واگذاری 5 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران که در دی ماه سال جاری انجام شد، این بزرگترین واگذاری صورت گرفته در تاریخ خصوصی‌سازی بوده است.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با برآورد ارزش معادل 3 میلیارد دلار (30 هزار میلیارد ریال) بزرگترین شرکت بورس کشور محسوب می‌شود.

ارزش معامله صورت گرفته روی سهام شرکت فولاد مبارکه بیش از 90 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سیدمهدی عقدایی مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سهام فولاد مبارکه به همشهری گفت: دیروز 474 میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه معادل 3 درصد از سهام این شرکت است  به قیمت 190 تومان معامله شد.

وی درباره عرضه 2 درصد باقی مانده از سهام این شرکت گفت: در مجموع 5درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه باید تا پایان سال واگذار شود که براساس زمانبندی انجام شده مراحل واگذاری 2درصد باقی مانده سهام این شرکت از فردا آغاز خواهد شد و این میزان نیز طی روزهای آتی به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال سهام دیگری عرضه خواهد شد یا خیر گفت: ادامه واگذاری‌ها در سال 86 دنبال خواهد شد و برای سال آینده واگذاری دیگری نخواهیم داشت.

به گفته عقدایی شرکت مپنا نیز در سال 86 دوباره واگذار خواهد شد.

براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، در ساعات ابتدایی صدور دستور فروش سهام فولاد مبارکه 100 میلیون تقاضا روی قیمت 130 تومان به ازای هر سهم، 5 میلیون تقاضا روی قیمت 150 تومان و 28 میلیون تقاضا برای خرید هر سهم به نرخ 140تومان وجود داشت این شرایط ادامه یافت تا اینکه در ساعت 12 و 6دقیقه، 100میلیون سهم این شرکت روی قیمت 190 تومان به فروش رفت و در نهایت در کمتر از 20 دقیقه تعداد 474میلیون سهم فولاد مبارکه معادل 3 درصد از سهام این شرکت به فروش رفت.

در این معامله 270 ایستگاه معاملاتی 94 کارگزار در سراسر ایران حضور داشتند  و محدودیت دستور خرید حداکثر یک میلیون و 100هزار سهم بدون تکرار برای هر ایستگاه معاملاتی بود به این ترتیب با روند عرضه و تقاضا در بورس تهران قیمت هر سهم شرکت فولاد مبارکه روی 190 تومان کشف شد و این شرکت با سرمایه یک هزار و 580 میلیارد تومان عنوان بزرگترین شرکت بورس را از آن خود کرد.

موضع سازمان خصوصی‌سازی

در همین حال غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا از این واگذاری ابراز رضایت کرد و گفت: سهام شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واگذاری تاریخ 40ساله بورس عرضه شد که در نهایت استقبال بسیار خوبی را به همراه داشت.

وی از عرضه 2درصد سهام باقی‌مانده فولاد مبارکه در یک تا دو روز آینده خبر داد و گفت: در روز اول عرضه استقبال بسیار خوبی برای خرید این سهام وجود داشت و حتی عده‌ای نیز برای خرید این سهام در روز آینده تقاضا داده‌اند.  به گفته کردزنگنه همه 5درصد سهام فولاد مبارکه تا پایان سال واگذار خواهد شد.

روایتی دیگر

واگذاری سهام فولاد مبارکه در حالی انجام شد که از روزهای گذشته و در پی فروش نرفتن سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) گمانه‌های زیادی درباره عرضه شدن یا نشدن سهام فولاد مبارکه به گوش می‌رسید.

منابع خبری همچنین از ارتباط مستقیم استعفای محمدرضا کبورانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با فروخته شدن سهام مپنا خبر داده‌اند.

گویا مجموعه شستا اعتقادی به قیمت ارائه شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی نداشته و معتقد بوده سهام مپنا با توجه به اطلاعات ارائه شده از طرف مدیران شرکت به این قیمت نمی‌ارزد در نتیجه با ارائه قیمت پایین‌تر زمینه فروش نرفتن سهام مپنا را بوجود آورده است.

از سوی دیگر مدیران سازمان خصوصی‌سازی که به نظر می‌رسد از طرف دولت برای اجرای هر چه سریعتر اصل44 در فشار هستند با اظهارنظرهای تند به بخش خصوصی هشدار دادند که در صورت بروز چنین رویدادهایی، خصوصی‌سازی را در کشور متوقف خواهند کرد.

این اظهار نظر در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات سازمان خصوصی‌سازی بارها اعلام کرده بودند که قیمت سهام عرضه شده را روند عرضه و تقاضا در بورس مشخص می‌کند.

کد خبر 17553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز