گروه اقتصادی: روز یکشنبه 15 بهمن، عرضه سهام نخستین شرکت بزرگ دولتی در قالب واگذاری‌های بند ج سیاست‌های اصل 44 آغاز شد.

تصویب قریب‌الوقوع لایحه خصوصی‌سازی و شدت گرفتن واگذاری شرکت‌‌های دولتی، انتظار افزایش رونق و معاملات در بورس را افزایش داده است.

با دکتر علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس پیرامون تأثیر واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی بر بورس گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • با عرضه سهام شرکت‌ مس از این پس شاهد عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس خواهیم بود. مهمترین تأثیر این واگذاری‌ها بر بورس چه خواهد بود؟

 به هر حال مسئله اصلی و تاثیر اصلی واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی مشمول اصل 44، افزایش قابل توجه حجم و اندازه بازار بورس است.

با آغاز واگذاری این شرکت‌ها در بورس، از یک سو فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فعال در بورس ایجاد می‌شود و از سوی دیگر، بورس می‌تواند سرمایه‌گذاران جدیدی را به خود جذب کند.

اما در شرایط کنونی، چون طی چند ماه اخیر شرکت جدیدی در بورس عرضه نشده است، عرضه سهام شرکت صنایع مس موجب تقویت فضای سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود و در کوتاه‌مدت با افزایش عرضه سهام شرکت مس تا 5 درصد، امید به رونق بیشتر بورس وجود خواهد داشت.

  • با توجه به حجم عظیم ارزش شرکت‌های بزرگ دولتی که قاعدتاً باید از طریق بورس واگذار شوند، از دیدگاه شما روش فعلی اتخاذ شده توسط دولت برای عرضه تدریجی سهام مناسب است یا اینکه بورس آمادگی پذیرش تمامی سهام شرکت‌های بزرگ را دارد؟

در شرایط کنونی و با توجه به ارزش جاری بازار بورس، عرضه تدریجی سهام شرکت‌های بزرگ دولتی گزینه مناسب‌تری خواهد بود زیرا علاوه بر آماده‌سازی فضای بورس برای پذیرش سهام این شرکت‌ها، فرصت سرمایه‌گذاری‌های جدید و جذب سرمایه‌گذاران جدید را برای بورس ایجاد می‌کند هرچند که عرضه یک‌باره سهام نیز مزایای خاص خود را دارد.

  • بر اساس لایحه بودجه 86، دولت قصد دارد سال آینده بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را واگذار کند.
    عرضه این میزان سهام چه تاثیری بر بازار بورس خواهد گذاشت؟

البته از رقم 7 هزار میلیارد تومان اعلام شده، 4 هزار میلیارد تومان آن برای بازپرداخت بدهی‌های دولت است که رسانه‌ها به این واقعیت توجه نکرده‌اند. 3 هزار میلیارد تومان مابقی نیز قرار است وارد بورس شود که تاثیر آن بر بورس مطمئنا به رویکرد دولت در چگونگی عرضه یا فروش سهام این شرکت‌ها بستگی دارد.

مثلا در حالی که شرکت فولاد مبارکه در مرحله آماده‌سازی برای واگذاری در بورس است، با پیشنهاد خرید 6 میلیارد دلاری توسط شرکت‌های هندی مواجه شده است که در صورت انجام این معامله، قاعدتاً سهام آن در بورس عرضه نمی‌شود اما در صورت عدم انجام این معامله بورس پذیرای سهام این شرکت خواهد بود.

  • با توجه به اینکه ارزش دارایی‌های شرکت‌های دولتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، از دیدگاه شما بورس با توجه به حجم کنونی ارزش جاری بازار آن، طی چه مدت زمانی قادر به عرضه سهام این شرکت‌ها خواهد بود؟

از اکنون نمی‌توان برآورد دقیقی درباره مدت زمان واگذاری شرکت‌های دولتی اعلام کرد. اما مطمئنا بورس قابلیت جذب سهام شرکت‌های دولتی را دارد اما باز شدن بازار به روی سرمایه‌گذاران خارجی نیز بر سرنوشت واگذاری‌ها تأثیرگذار است.

از دیدگاه سازمان بورس، هر چه شرکت‌های دولتی با سود و درآمد بهتر به بورس عرضه شوند، بازار سریع‌تر آنها را جذب خواهد کرد و مطمئناً بورس رونق بیشتری خواهد گرفت.

کد خبر 15041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز