گروه بورس: سرانجام مدیرعامل شرکت مس از سفر حج بازگشت ولی نشست او با کارگزاران بورس نشان داد، این قصه سر دراز دارد. به نظر می‌رسد هنوز اختلاف‌ نظرهای جدی در تعیین قیمت سهام شرکت مس وجود دارد.


در حالی که پیش‌بینی می‌شد، پس از نشست کارگزاران بورس با مدیران شرکت مس زمان و قیمت دقیق عرضه این سهام اعلام شود، این نشست بیشتر به ابهام‌ها دامن زد.

این نشست عصر روز دوشنبه(دوم بهمن) در غیاب مسئولان سازمان خصوصی سازی برگزار شد. بسیاری از حاضران پیش بینی کردند، در صورت عرضه سهام شرکت مس با قیمت‌های مورد نظر مسئولان دولتی عرضه سهام نخستین شرکت مشمول اصل 44 با سرنوشت خوشی روبه‌رو  نخواهد شد. 

در این نشست، ایرج اکبریه، ‌مشاور وزیر صنایع به عنوان نماینده وزارت صنایع و معادن گفت: مقدمات پذیرش شرکت ملی مس در بورس در حالی از سال 82 آغاز شد که با توجه به برخی ابهامات این شرکت به اصلاح ساختارهای فنی و مالی نیاز داشت تا مشخص شود که آیا باید هر یک از معادن سونگون، میدوک، شهر بابک، سرچشمه و خاتون آباد به طور جداگانه واگذار شود یا نه! و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که همه زیرمجموعه‌ها باید در قالب شرکت ملی مس عرضه شود.

وی افزود: قرار بود عرضه سهام ملی مس در هفته گذشته صورت گیرد اما به دلیل حضور نداشتن مدیرعامل شرکت، جلسه اطلاع‌رسانی برگزار نشد.

اوگفت: 5 درصد سهام شرکت مس در عرضه اولیه در بورس عرضه می‌شود و سپس 20 درصد سهام آن به کارگزاری سهام عدالت واگذار می‌شود. به گفته او، بر اساس تفاهمی که با سازمان خصوصی به عمل آمده مقرر شده قیمت سهم را بازار تعیین کند.

اکبریه تاکید کرد:‌ با توجه به عملکرد شرکت و همچنین نبود تفاوت بین سود خالص و ناخالص قیمت862 تومانی تعیین شده منصفانه است.

علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت ملی مس نیز در این نشست به دفاع از قیمت تعیین شده پرداخت و گفت: برخی معتقدند قیمت سهام باید بر اساس میزان سودآوری شرکت تعیین شود در حالی که در دنیا قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های معدنی بر پایه‌ گمانه‌های وجود معادن جدید و استخراج صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس اکتشاف برای افزایش تولید و سودآوری انجام می‌شود.

رسول اسکندری ، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن  به عنوان کارگزار عرضه‌کننده سهام شرکت مس گفت: با عرضه سهام شرکت مس، قیمت سهام این شرکت به دلیل سرمایه 578 میلیارد تومانی آن تأثیر قابل توجهی بر روند شاخص کل بورس خواهد گذاشت. برای عرضه مطلوب سهام ملی مس رایزنی‌های متعددی با نهادهای فعال در بازار سرمایه به عمل آمده تا عرضه اولین شرکت مشمول اصل 44 به بهترین شکل ممکن از طریق این کارگزاری انجام شود.

او افزود: در آینده نیز سهام شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان بعد از طی مراحل قانونی از طریق این کارگزاری واگذاری خواهد شد.

کد خبر 13987

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز