سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزگرد بورس کالا و تنظیم بازار امروز 3 بهمن 85،با حضور مسوولان وزارت بازرگانی و بورس‌های کالایی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمد برزنده، کارشناس و دبیر اجرایی بورس کالای کشاورزی، به تشریح نقش و جایگاه بورس‌های کالایی در اصلاح ساختار بازرگانی داخلی و مبادلات تجاری پرداخت و گفت: بورس‌ها در نماد‌های مالی به لحاظ تامین مالی نقش مهمی‌ را ایفا می‌کنند.
همچنین در سطح کشور‌های دنیا مهم‌ترین نقش به بورس کالای کشاورزی داده شده است.

او هدف از تشکیل بورس کالا را کمک به تنظیم بازار و توسعه بخش مالی عنوان کرد و افزود: فرمول خاصی برای راه‌اندازی بورس‌های کالایی وجود ندارد بنابراین هر کشوری براساس نیاز محصولات خاصی را در این بورس عرضه خواهد کرد.

برزنده ادامه داد: داشتن بورس‌های مجزایی هم‌چون پسته، خرما و زعفران موجب تحت پوشش قرار دادن این محصولات و داشتن بازار‌های بین‌المللی خواهد شد.

وی 50 درصد محصولات بازار در بخش کشاورزی را به حوزه تنظیم بازار مرتبط دانست و گفت: در شفافیت قیمت، انتقال ریسک و سلامت معاملات، سیاست، توسعه بازار مالی، کاهش حاشیه بازار توسعه صادرات غیر نفتی، تغییر الگوی کشت یا تولید و توسعه عملیات بازاریابی از مزایای ایجاد بورس کالا به شمار می‌رود.

رییس اداره کل بازاریابی و تهیه منابع بانک کشاورزی، اهداف کوتاه مدت راه‌اندازی بورس کالا را اصلاح بازار سنتی، جلوگیری از نوسان قیمت، کاهش هزینه، بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های شناسایی صنایع تولیدی و مصرف‌کننده دانست و گفت: بورس کالا موجب می‌شود که نوسان در بازار وجود نداشته و یا دامنه آن به حداقل برسد و ضرر کم‌تری متوجه مصرف‌کنندگان خواهد شد.

برزنده همچنین مهم‌ترین اهداف تنظیم بازار را برقراری موازنه بین اختلاف قیمت زمانی و مکانی، پوشاندن فاصله بین خرید کالا و پرداخت بها و ارزش کالا و تعریف نقش و جایگاه بازیگران بازار عنوان کرد و افزود: اگر بورس کالا بتواند به خوبی در اقتصاد کشور انجام وظیفه کند و هم‌چنین در کنار آن حمایت دولت را داشته باشد در تنظیم بازار و مبادلات تجاری بی نهایت تاثیرگذار خواهد بود.

او فرهنگ‌سازی، آموزش نیروی انسانی و داشتن روش کار اصولی در خرید و فروش را از راهکارهای پیشنهادی برای بهتر شدن بورس کالا برشمرد و توضیح داد: تحت پوشش قرار دادن کالا به صورت مرحله‌ای، داشتن رویکرد بین‌المللی، اخذ حمایت‌های دولتی و سازماندهی شبکه گسترده کارگزاران و پوشش جغرافیایی کشور، تهیه نرم‌افزار معاملاتی، تعریف جایگاه واقعی برای بازیگران و لایحه‌های مختلف بازار، ساماندهی عملیات بازارسازی و هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و بازرگانی کشور با اهداف بورس از دیگر اهداف پیشنهادی به حساب می‌آید.

در ادامه این میزگرد دکتر زنگی‌آبادی، ناظر تالار بورس فلزات تهران، بورس‌های کالایی را در تقابل تنظیم بازار دانست و گفت: بورس‌های کالایی مانیتورینگ جامعه هستند و اطلاعات را به دولتمردان و اقتصادیون می‌دهند تا آن‌ها از این اطلاعات قبل از بحران استفاده کنند.

وی با اشاره به این که بار‌ها این اتفاق افتاده که شاهد بحرانی در بازار بودیم اما قانونی برای خروج از بحران در آن زمان وضع نشده است، گفت: اما زمانی این قانون وضع می‌شود که دیگر از بحران خارج شده‌ایم.

به گفته او امیدواریم وزارت بازرگانی از سلاح تعرفه به درستی استفاده کند.

زنگی‌آبادی رفتن به سمت بازار‌های رقابتی و پذیرفتن قواعد بازی را مطرح کرد و افزود: اگر بازار‌های رقابتی و حرکت بازار‌ها را بپذیریم جلوی انحصار و احتکار نیز گرفته می‌شود.

کد خبر 14043

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز