سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: با عبور از فصل پاییز و آغاز زمستان، شاخص‌های بورس تهران با روند نزولی همراه شدند.

این موضوع، بازیگران ریز و درشت بازار سهام را به موقعیت‌ها و واکنش‌های متفاوت وا داشته است.
به گزارش همشهری، تحولات اخیر بازار سرمایه، برخی از بازیگران اصلی بازار را بر آن داشت تا در یک جلسه هم‌اندیشی، نسبت به وضعیت کنونی بازار و تزریق نقدینگی برای جلوگیری از کاهش بیشتر شاخص، تصمیماتی را اتخاذ کنند.
اگرچه این خبر به صورت رسمی تایید نشد، اما مدیران حاضر در این جلسه، برگزاری چنین نشستی را تایید می‌کنند. هرچند اخبار اولیه از این حکایت داشت که جلسه مزبور با هماهنگی سازمان بورس برگزار شده، اما اخبار تکمیلی حاکی است ، سازمان بورس در برگزاری این جلسه نقشی نداشته است. از سوی دیگر خبر می‌رسد مدیران شرکت‌های بورس، جسته و گریخته جلساتی را به صورت خودجوش در واکنش به وضعیت کنونی بورس برگزار می‌کنند. مصطفی امیدقائمی- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین- در خصوص برگزاری چنین جلسه‌ای در هفته گذشته می‌گوید: هفته گذشته چند تن از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در نشستی به بررسی وضعیت کنونی بازار پرداختند.
وی با بیان این‌که نتایج این جلسه بسیار مثبت بوده، گفت: دیدگاه همه افراد حاضر در این جلسه به بازار مثبت بود و قرار بر این شد تا سهام خریداری‌شده در بلندمدت نگهداری شود. وی در خصوص برخی اخبار منتشرشده مبنی بر وعده‌های سازمان بورس به این شرکت‌ها برای تزریق نقدینگی به بازار سهام گفت: سازمان بورس نقشی در برگزاری این جلسه نداشت و شرکت‌کنندگان به صورت خودجوش و برای کمک به بازار در این جلسه حاضر شدند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با بیان این‌که مسئولان سازمان بورس همه تلاش خود را برای رونق‌بخشیدن به معاملات بورس انجام می‌دهند خاطر نشان کرد: اعتقاد کلی در این جلسه بر این بود که به رغم تحولات سیاسی، موقعیت کنونی بازار حاد نیست و پس از یک افت مقطعی، رونق بازار آغاز خواهد شد.
در حالیکه برخی از بزرگان بورس با برگزاری چنین جلساتی درصدد تزریق نقدینگی به بازار هستند شنیده‌ها حاکی از آن است که جو کنونی بازار مبتنی بر نبود اعتماد بزرگان بورس به یکدیگر است و بسیاری از بازیگران اصلی و بزرگ بورس، اعتماد خود را به یکدیگر در نتیجه انجام معاملات کلان از دست داده‌اند؛ به طوری که در حال حاضر بسیاری از بزرگان بازار سهام، از جمع‌آوری سهام عرضه‌شده در بورس واهمه دارند و اعتقادشان بر این است که چرا باید با جمع‌آوری سهام عمده، تاوان عرضه سهام دیگر شرکت‌ها را بپردازند؟
بر این اساس، هفته گذشته خبری در خصوص انجام عرضه عمده توسط دو شرکت بیمه منتشر شد. این دو شرکت ضمن رد هرگونه شایعه عرضه 10میلیاردتومان سهام، دیگر شرکت‌های بزرگ بورس را مسئول ایجاد صف‌های فروش سهام در بازار معرفی کردند.سید یوسف موسوی‌نسب -مدیر سرمایه‌گذاری های بیمه مرکزی- در این باره به همشهری گفت: متاسفانه جوی در بازار ایجاد شده که بیمه مرکزی و ایران با عرضه عمده سهام، از کمک به بازار جلوگیری کرده‌اند، در حالی که این‌گونه نیست و در این مورد، شرکت‌های دیگری نقش داشته‌اند. بابایی - از مسئولان اداره سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه ایران- نیز با رد این خبر گفت: عرضه سهام را بیمه ایران انجام نداده است. ما همواره سعی داشته‌ایم با جمع‌آوری سهام به بازار کمک کنیم اما متاسفانه بسیاری از اوقات، پس از جمع‌آوری سهام، متوجه شده‌ایم که عرضه سهام دیگر شرکت‌ها و سهامداران بزرگ بورس را جمع کرده‌ایم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیمه ایران همواره سهام عرضه‌شده در بازار را جمع‌ می‌کند اما بسیاری اوقات دولتی‌ها عرضه‌کننده سهام هستند. وی تاکید کرد: اگر قرار است از بازار حمایت شود دولتی‌ها نیز باید از آن حمایت کنند درحالی که بسیاری اوقات این شرکت‌ها عرضه کننده سهام هستند و ما این سهام را جمع‌آوری می‌کنیم.
کارشناسان معتقدند، در هیچ جای قانون آورده نشده است که شرکتی حق فروش سهام خود را ندارد. برخی دیگر از فعالان بازار بر این باورند که در شرایط کنونی می‌توان با تزریق 400تا500میلیاردریال نقدینگی، بازار را به تعادل رساند اما آیا با وجود جو بی‌اعتمادی در بازار چنین کاری شدنی است؟
کد خبر 12913

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز