گروه بورس: سازمان بورس اوراق بهادار از مدیران شرکت‌ها و مردم خواست تا در تاسیس شرکت سهامی عام و پذیره‌نویسی سهام به مفاد قانون جدید بازار اوراق بهادار توجه کنند.

بهروز زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار‌ ضمن اعلام این مطلب افزود: براساس مواد قانون جدید بازار اوراق بهادار هرکس قصد دارد شرکت سهامی عام  تأسیس کند، باید به سازمان بورس مراجعه کند. همچنین مدیران شرکت‌های سهامی عام باید توجه داشته باشند که افزایش سرمایه این شرکت‌ها حتماً براساس این قانون و با تأیید سازمان بورس صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه پذیره‌نویسی سهام باید با مجوز سازمان بورس صورت بگیرد گفت: ما بارها از مردم درخواست کرده‌ایم که از شرکت در پذیره‌نویسی‌هایی که بدون مجوز سازمان بورس صورت می‌گیرد، خودداری کنند اما متاسفانه باز هم مواردی برخلاف قانون دیده شده است.

وی افزود: متاسفانه موادی دیده شده که به دلیل آشنانبودن با قوانین جدید پذیره‌نویسی‌هایی انجام شده است، بنابراین مردم حتما باید به این نکته توجه کنند و در پذیره‌نویسی که در آنها به مجوز سازمان بورس اشاره‌ای نشده است، شرکت نکنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس همچنین از برگزاری جلسات نهایی شورای بورس در خصوص آیین‌نامه بازار اولیه خبر داد و گفت: روز سه شنبه جلسه شورای بورس به منظور تصویب نهایی آیین‌نامه بازار اولیه برگزار شد که در صورت تصویب این آیین‌نامه ظرف روزهای آینده به ما ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص ویژگی‌های آیین‌نامه بازار اولیه گفت: این آیین‌نامه در واقع دستورالعملی است که ضوابط اجرایی مواد قانون را به ما نشان می‌دهد در واقع خطوط کلی و مواردی که سازمان بورس باید ناظر آن باشد توسط قانون مشخص شده و این آیین‌نامه شیوه اجرایی قانون و نحوه اجرای آن را نشان می‌دهد.

زارع در خصوص تشکیل بانک اطلاعاتی شرکت‌های سهامی عام تصریح کرد: متاسفانه به‌رغم اعلام رسمی هنوز بسیاری از شرکت‌ها اطلاعات لازم را برای تشکیل این بانک اطلاعاتی به ما ارسال نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشخص نیست که چه تعداد شرکت سهامی عام در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد تعداد این شرکت‌ها در دست نداریم. من فکر می‌کنم که تشکیل این بانک اطلاعاتی به چند سال زمان نیاز داشته باشد اما به‌رغم تمهیداتی که ما برای شناسایی این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم، اما این شرکت‌ها نیز اطلاعات مورد نیاز را به ما ارسال نکرد‌ه‌اند.

زارع در خصوص حجم بازار فرا بورس و سهام شرکت‌هایی که خارج از بورس معامله می‌شود، ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: اندازه‌گیری حجم و میزان معاملاتی که در این حیطه انجام می‌شود کار بسیار دشواری است زیرا این معاملات از طریق یک مجرای قانونی صورت نگرفته است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: طبیعت سهام همه شرکت‌های سهامی قابلیت معامله در بازار غیررسمی را دارد، در شرکت‌های سهامی خاص انجام معامله سهام نیاز به تایید هیات مدیره دارد اما در شرکت‌های سهامی عام هیچ منع قانونی برای معامله سهام توسط دیگران وجود ندارد و هر کس آزادانه می‌تواند سهام شرکت‌های سهامی عام را در بازار غیر رسمی به دیگران واگذار کند.

وی با بیان اینکه انجام چنین معاملاتی از سال‌ها پیش و براساس قانون تجارت رواج دارد، تصریح کرد: زمانی که معاملات سهام از‌طریق یک سازمان نظام‌یافته مانند بورس انجام می‌شود می‌توان حجم بازار را اندازه‌گیری کرد اما چون برای انجام چنین معاملاتی کانال رسمی وجود ندارد، برآورد میزان سرمایه‌گذاری‌های این بازار بسیار مشکل است.

کد خبر 13520

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز