گروه بورس: دومین عرضه بزرگ سهام دولتی دیروز در بورس تهران با ناکامی مواجه شد. سازمان بورس در اطلاعیه‌ای رسمی دلیل این ناکامی را به حد نصاب نرسیدن عرضه سهام اعلام کرده است.

قرار بود در جریان مبادلات دیروز 3 درصد سهام مپنا در تالارهای مبادلات سهام به فروش برسد. در همین حال رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در پی فروش نرفتن سهام مپنا در بورس گفت: سهام دولتی را مفت حراج نمی‌کنیم.

غلامرضا حیدری کردزنگنه درباره عرضه سهام شرکت مپنا در معاملات روز گذشته بورس تهران تاکید کرد: ما سهم قابل واگذاری را حتی یک ریال کمتر از قیمت کارشناسی شده نمی‌فروشیم، و قطعا حاضر نیستیم این سهام را به حراج بگذاریم.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی درباره دلایل معامله نشدن سهام شرکت مپنا گفت: ما در هماهنگی با سازمان بورس و مسئولان شرکت به یک قیمت معینی رسیده بودیم. در نتیجه چون درخواست‌های ارائه شده برای خرید سهام مپنا به حدنصاب این قیمت نرسید از فروش سهام مپنا خودداری کردیم.

به گفته کرد زنگنه حداقل 250تومان برای قیمت هر سهم شرکت مپنا در نظر گرفته شده بود.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل به فروش نرفتن سهام مپنا ارائه گزارش نه چندان مناسب مدیران این شرکت پیش از عرضه سهام این شرکت در بورس بود، مشخص نیست که دلایل مدیران این شرکت برای ارائه چنین گزارشی پس از 2 سال تعویق در عرضه سهام این شرکت در بورس چه بوده است.

در همین حال سیدمهدی عقدایی مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت: قرار بود تا 145میلیون سهم مپنا، عرضه شود اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن تقاضا هیچ معامله‌ای انجام نشد.

وی افزود: تقاضاهای موجود برای خرید سهام مپنا پایین‌تر از نرخ 250 تومان بود و فقط70 میلیون تقاضا برای خرید این شرکت وجود داشت.

آخرین گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که عرضه سهام مپنا از ساعت 11 و 17 دقیقه دیروز با قیمت اولیه 130تومان آغاز شد و به 170تومان نیز رسید، اما رشد قیمت برای خرید سهام مپنا در ساعت 12 تنها به 150تومان رسید و به رغم آنکه ساعات معاملات تا ساعت 13 تمدید شد، اما در نهایت سهام مپنا خریداری نداشت.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که نام شرکت مپنا نزدیک به 2 سال است که در بورس درج شده اما هر بار بنا به دلایلی عرضه سهام این شرکت به تعویق افتاد، پیش از این قرار بود، تا سهام مپنا در تابستان سال گذشته در بورس عرضه شود اما این عرضه از آن زمان تاکنون به تعویق افتاده بود.

قرار بود تا عرضه سهام این شرکت روز سه‌شنبه برای اولین بار پس از پذیرش نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به عنوان دومین واگذاری بزرگ سال انجام شود که این معامله صورت نگرفت.

کد خبر 17267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز