همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی گفت: همه وظایفی را که بخش‌های خصوصی و غیردولتی توان جذب دارند واگذار می‌کنیم

مسعود میر کاظمی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون بخشی از وظایف وزارت بازرگانی را بخش خصوصی انجام می دهد افزود: در ادامه خصوصی سازی در وزارت بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران، شرکت نمایشگاه‌ها، شرکت بازرگانی دولتی و شرکت کشتیرانی واگذار می‌شود.

وی افزود: ارزش گذاری این وظایف برعهده سازمان خصوصی سازی است و در نوبت واگذاری قرار گرفته است.

وی گفت: ذخیره سازی ها کالا ها و میوه ها را بخش خصوصی و تشکل های مردمی در نوروز پارسال و امسال انجام دادند و قرار شد سیلوها را هم بخش خصوصی ساخته شود.

میرکاظمی گفت: 33 سیلوی نیمه تمام در نقاط مختلف کشور برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار می شود.

میر کاظمی افزود:در همه کمیسیونهای اقتصادی که برگزار شده به شرط حضور بخش خصوصی بوده است و نتیجه فعالیت این کمیسیونها به نفع هیچ بخش دولتی تمام نشده است.

میر کاظمی گفت: در دولت تصمیم گرفته شد لوایحی که برای اجرای اصل 44 لازم است کاملا تهیه شود و لایحه خصوصی سازی تمام شده و در نوبت تصویب در دولت است و بقیه هم مانند بحث های نظارتی به تدریج تصویب و ارائه می‌شود.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور به تحول اساسی نیاز دارد گفت:برای ارتقاء بهره وری، جهش اقتصادی , کاهش تصدی گری و افزایش رقابت پذیری و سهم بخش خصوصی و تعاونی از اهداف اصل 44 قانون اساسی است.

میرکاظمی گفت:خصوصی سازی بخشی از جزئی از اجرای اصل 44 است و دولت باید حوزه‌هایی را واگذار کند و نقش حاکمیتی داشته باشد و حضور بنگاههای خصوصی پررنگ شود اما این تحولات به تنهایی پاسخگو نیست.

میر کاظمی گفت:ایجاد فضای رقابتی و ضد انحصار از اهداف اصل 44 است و اگر زیرساخت‌های لازم فراهم نشود مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد.

وی افزود: بحث تعامل دولت با بازار یکی از بحث های مهمی است و گاهی اوقات دولت در بازار حضور پیدا می کند و باید تعاملی منطقی بین دولت و بازار وجود داشته باشد و دولت نقش حمایتی داشته باشد.

میرکاظمی گفت: الان نسبت درآمد دهک های بالا از سهم درآمد ملی به دهک های پایین 16 و هشت دهم برابر است و باید مشخص شود با تحول اقتصادی که اتفاق می‌افتد این اختلاف به چند واحد کاهش پیدا می‌کند.

میر کاظمی افزود: لایحه‌ای به نام ضد انحصار و توسعه رقابت در مجلس است که اگر تصویب شود به اجرای اصل 44 در زمینه ایجاد رقابت کمک می کند و باید با انقلاب اقتصادی استاندارد سازی کنیم.

وی اضافه کرد: بیماریهای مدیریتی امروز هم در بخش‌های خصوصی دیده می‌شود و اگر قرار است با این وضع بخش خصوصی وارد شود، آسیب می بیند بنابراین باید برای توانمند سازی بخش خصوصی هم اقدام شود.

میر کاظمی با بیان اینکه امروز سازمان ملی بهره وری قوی در کشور وجود ندارد گفت:با توسعه و تقویت بنگاههای خصوصی بزرگ بهره وری بنگاههای اقتصادی افزایش می یابد.

وی افزود:تعریف نامطلوب رقابت در سطح داخلی منطقه‌ای و بین المللی برای اجرای اصل 44 موجب می شود تا صادرات و واردات به مفهوم واقعی خود صورت گیرد.

وزیر بازرگانی گفت: آیا می توان اقتصاد را در کشور متحول کرد اما هیچ تعریفی برای ارتباط با اقتصاد جهان نداشت‌؟باید به دنبال این تعریف ها باشیم و در مسیری علمی و دقیق حرکت کنیم

کد خبر 20400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز