شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزارت بازرگانی می‌توانست نظارت بهتری بر بازار شب عید داشته باشد اما از آنجا که امسال شیوه جدیدی از تنظیم بازار ارایه و اصناف بدون حضور دولت نسبت به این کار اقدام کردند، دولت در تنظیم بازار شب عید موفق‌تر از سال‌های گذشته عمل کرده‌است.

معاون وزیر بازرگانی در نشست خبری روز گذشته خود با برخی نمایندگان رسانه های جمعی در حالی که با انتقادات بسیاری در زمینه تنظیم بازار به ویژه بازار میوه و مرکبات روبرو شد، در دفاع از عملکرد اصناف ،گفت: برآورد ما از وضعیت بازار در روزهای پایانی سال گذشته بسیار بهتر از سالهای قبل بوده و با کمک اصناف توانستیم بازار را کنترل کنیم. همچنین گزارش‌های رسیده و بررسی‌ها خلاف این مطالب را نشان می‌دهد.

محمد صادق مفتح، افزود: وضعیت توزیع میوه در پایان سال ۸۳ و ابتدای سال ۸۴ در حالی که قیمت مرکبات 100 تومان در هر کیلو بود بهای آن به ۳۰هزار ریال در هر کیلوگرم نیز رسید، اما دولت در دو سال گذشته موفق عمل کرده است و سطح عمومی قیمتها در روزهای پایانی سال  ۸۵بسیار بهتر از سالهای گذشته بود.

وی شیوه کنونی تنظیم بازار شب عید را در راستای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 و کاهش نقش دولت دانست و گفت: وقتی می‌گوییم نقش دولت در اقتصاد باید کاهش یابد، ضرورت عقلی و منطقی ایجاب می‌کند که با ابلاغ این سیاست‌ها دولت از تنظیم بازار کنار رفته و این کار را به مردم و اصناف واگذار کند.

ذخایر مطمئن کالاهای اساسی

معاون وزیر بازرگانی همچنین در خصوص وضعیت کنونی ذخایر کالاهای اساسی گفت: از این نظر حجم کنونی ذخایر این کالاها نسبت به ۱۵ سال گذشته بسیار مناسب است چرا که در سالهای گذشته ذخایر کالاهای اساسی تا به این حد رضایتبخش نبوده است. اکنون بخش عمده کالاهای اساسی مورد نیاز امسال که خریداری شده‌است به کشور وارد شده و یا در حال ورود است به نحوی که تاکنون ۶۵۰هزار تن روغن نباتی، ۵۵۰ هزار تن برنج و ۷۰۰هزار تن شکر خام برای تامین نیازهای سال جاری هموطنان خریداری شده‌است.

سیاست‌های ابلاغی اصل 44 در وزارت بازرگانی

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به خبرنگار ما در زمینه روند اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل44 در این وزارتخانه، گفت: مفهوم اجرای سیاست‌های ابلاغی این اصل تنها واگذاری شرکت‌های تحت پوشش نبوده بلکه مهمتر از آن واگذاری فعالیت‌ها است و کاری که در زمینه انحصارشکنی چرخه آرد و نان انجام داده‌ایم یا واگذاری تنظیم بازار به اصناف از جمله اقدامات عملی در این زمینه است. همچنین در راستای واگذاری شرکت‌های تحت پوشش، اکنون اموال شرکت بازرگانی دولتی به شرکت‌های غله و خدمات 14 گانه در سطح کشور منتقل شده تا این اموال در قالب سهام عدالت یا به صورت اموال جدا فروخته ‌شود.

مفتح، واگذاری سردخانه‌ها، انبار‌ها و سیلوها را از جمله بخش ‌های تابعه شرکت بازرگانی دولتی ایران برای واگذاری دانست که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و گفت: اکنون  بخش عمده شرکت‌ها تجدید ارزیابی شده و بخش دیگری از شرکت‌ها ی قابل واگذاری در حال ارزیابی مجدد است تا برای واگذاری آماده شود. همچنین کار اولویت‌بندی و ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها انجام شده است.

نمایشگاه تابستانی عرضه مستقیم کالا

معاون وزیر بازرگانی، افزود: برای جلب رضایت اصناف توزیعی حراج های فصلی را در نظر گرفته‌ایم و بر این اساس در فصل تابستان برگزاری طرح فروش فوق‌العاده را با حضور اصناف توزیعی و در روزهای پایانی شهریور ماه برای تامین نیازهای ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را با مشارکت اصناف تولیدی برگزار خواهیم کرد.

موافقت مشروط با خروج سیمان از سبد حمایتی

مفتح در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح پیشنهادی وزارت صنایع به دولت برای خروج سیمان از سبد حمایتی، گفت : وزارت بازرگانی نیز پیشنهادهایی در این خصوص به دولت ارائه می‌کند که اگر این پیشنهادها محقق شود، این وزارتخانه مخالفتی با خروج سیمان از سبد حمایتی نخواهد داشت. محور اساسی مورد نظر وزارت بازرگانی ذخیره‌سازی برای جلوگیری از نوسانات سیمان در بازار است و در صورت محقق شدن تفاهم‌های صورت گرفته میان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع، این وزارتخانه دیگر نگرانی در خصوص تنظیم بازار داخلی نخواهد داشت.

قیمت مرغ و تخم مرغ کاهش می‌یابد

مفتح در خصوص توزیع مرغ و تخم مرغ و انتقادات مطرح در زمینه افزایش نرخ اعلام شده این کالاها از سوی وزارت بازرگانی، گفت: با افزایش قیمت جهانی نهاده‌های تولید، قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ نیز افزایش یافته است اما با عرضه ذخیره انجام شده قیمت مرغ و تخم مرغ از نیمه دوم فروردین ماه کاهش خواهد یافت.

قیمت نان

مفتح با اشاره به اینکه، تعیین قیمت نان در استان‌ها توسط کارگروه‌های مشخصی صورت می‌گیرد، گفت: قیمت‌گذاری نان در استان تهران نیز زیر نظر استانداری می‌باشد. تنها پنج درصد قیمت نان به نرخ آرد مربوط می‌شود و بیش از ۶۰درصد آن با سایر هزینه‌های تولید مانند نرخ دستمزد مرتبط است. براین اساس معتقدم در خصوص قیمت نان کشور با مشکل ساختاری مواجه است که راهکار آن تولید صنعتی نان است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان این که  نظارت بر تولید و عرضه نان بر عهده واحدهای تعزیرات است از سال جاری به عنوان سال نان صنعتی نام برد و گفت: استقبال خوبی از طرح ایجاد کارخانه‌های تولید نان صنعتی در کشور به عمل آمده وهم‌اکنون بیش از  ۳۶۸ مجوز ایجاد کارخانه‌های نان صنعتی در ۲۶ استان کشور، صادر شده است.

کد خبر 19027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز