جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

محسن مهرعلیزاده*: اتاق بازرگانی محل تجمع فعالان بخش خصوصی است و همچون هر گروه دیگری که بر اساس یک قانون دور هم جمع می‌شوند، این جمع مکلف به یک وظیفه ملی و خصوصا توسعه اقتصاد کشور است.

اما توسعه اقتصاد کشور حاصل نخواهد شد مگر با وحدت واقعی، وحدت در مبانی نظری در خصوص مسائل اقتصادی، وحدت در عمل و  وحدت در شناخت.

شاید یکی از بهترین راه‌های دستیابی به وحدت در عمل و اجرا، وحدت در مبانی باشد که خوشبختانه تجربه 29 ساله از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و تجربه فراوانی که گروه‌های مختلف به فراخور خود به دست آورده‌اند، ما را به واقعیات مفیدی رسانده است.

این واقعیات به ما می‌گویند که به هر حال اگر وحدت و هم‌دلی از لفاظی‌های تعارف‌آمیز ما ایرانیان بیرون آید و بر مبنای منافع ملی ایجاد شود، مطمئنا در این زمینه خواهیم توانست به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه چهارم و مشخصا در زمینه‌های اقتصادی به اهداف سیاست‌های کلی اصل 44 دست یابیم.

در این ارتباط، نکته مهم آن است که رسیدن به وحدت و در پی آن تحقق اهداف سند چشم‌انداز، با یک «دیدگاه تنگ» خصوصی‌ کردن چند بنگاه اقتصادی حاصل نمی‌شود بلکه با «دیدگاه فراخ» محور قرار دادن فعالیت‌های بخش خصوصی در توسعه کشور و باور بخش خصوصی حاصل خواهد شد.

باید در کشور شرایطی را فراهم کنیم که همانگونه که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اصل 44 ابلاغ فرموده‌اند، بخش خصوصی محور اجرای برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد و دولت به سیاستگذار و کنترل‌کننده و هدایت‌گر تبدیل شود و در این صورت، قطعا به وحدت عملی در کار نیز خواهیم رسید.

یک پیشنهاد عملی برای استفاده از وحدت، این است که واقعاً از سیاست‌زدگی در کارها پرهیز شده و  با توجه به تهدیدات بیرونی و با توجه به عزم داخلی برای رشد و توسعه، قلباً در جهت منافع نظام و منافع ملی در هر برهه‌ای از کار حرکت کنیم.

باید از تمامی ثروت‌ها و استعدادهای جوانان استفاده کرد تا صنعت و صادرات کشور را افزایش داده و به آرمان‌های انقلاب و امام رسید و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه بخش خصوصی فعالیت بیشتری داشته باشد.

ما ایرانی‌ها سابقه «جاده ابریشمی» داریم و باسابقه‌ترین بازرگانان در جهان هستیم. بسیاری از صنعت‌ها ریشه در تمدن‌ ایرانی‌ها دارند و باید این لیاقت را به منصه ظهور برسانیم که این امر ممکن نخواهد بود مگر اینکه وحدت در مبانی را به وحدت شناخت و وحدت عملی تبدیل کنیم.

بر اساس وحدت، باید اتاق بازرگانی به عنوان نماد بخش خصوصی، اتاقی کمیسیون محور، دانش‌محور، فکر محور، با استفاده از تمامی افکار و تمامی اعضا تشکیل شود.

برای نیل به هدف سند چشم‌انداز ضروری است که حداکثر تا 10 سال آینده اتاق بازرگانی ایران را به بهترین اتاق منطقه تبدیل کنیم تا محور توسعه کشور گردد تا اقتصاد ما بتواند بر پایه بخش خصوصی فعال خود در پایان سند چشم‌انداز توسعه به اقتصاد نخست منطقه تبدیل شود.

*عضو اتاق بازرگانی تهران

کد خبر 21176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز