سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پایان رای‌گیری برای انتخاب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که سه شنبه در محل اتاق ایران برگزار شد، محمد نهاوندیان با پیروزی بر خاموشی رئیس بزرگترین نهاد بخش خصوص کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دراین انتخابات حدود 315 نفر نمایندگان شهرستانها و تشکل حضور داشتند.

محمد نهاوندیان رئیس سابق اتاق تهران، در این انتخابات توانست با اخذ 165 رای از مجموع 305 رای پیروز میدان این انتخابات شود.

تنها رقیب جدی محمد نهاوندیان رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، خاموشی بود که توانست در این سری از انتخابات 139رای را بدست آورد.

در این  دوره از انتخابات اتاق ایران محمدباقر رجال در ابتدا جلسه بعنوان رئیس " سنی " برگزیده شده بود.مهرعلیزاده از طیف خواستاران تحول نیز قبل از انتخابات به نفع نهاوندیان از کاندیدا شدن برای پست ریاست اتاق ایران کنار کشیده بود.

در انتخابات روز سه شنبه هیات رئیسه اتاق ایران حدود 315 نفر حق‌رای داشتند که حدود 193 نفر از هیات نمایندگان شهرستان‌ها، 65 نفر نمایندگان تشکل‌های اقتصادی و 60 نفر اعضای هیات رییسهء اتاق تهران، شامل 20 نفر نماینده دولت و 40 نفر نماینده بخش خصوصی  بودند.

چهار نایب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شدند

در همین‌حال به گزارش ایسنا، در ادامه‌ جلسه انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران از بین 13 کاندیدا، چهار نایب رییس انتخاب شدند که از بین آنها دکتر میرمحمد صادقی با 132 رای، نایب رییس اول، مهندس شافعی رییس اتاق بازرگانی مشهد به عنوان نایب رییس دوم با 127 رای، مهندس فاخر از اتاق بازرگانی تبریز با 116 رای به عنوان نایب رییس سوم و دکتر شجاع‌الدین بازرگانی معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی با 93 رای به عنوان نایب رییس چهارم انتخاب شدند.


تاریخچه اتاق بازرگانی ایران

فعالیت بخش خصوصى در ایران از اواسط قرن سیزدهم هجرى شمسى آغاز شد. نماینده فعال هیات تجار تهران، حاج محمد حسن امین الضرب توانست با حمایت جمعى از بازرگانان، نظر موافق ناصر الدین شاه را براى تشکیل مجلس وکلاى تجار ایران جلب کند و در 12 شوال 1301 هجرى قمرى اساسنامه این مجلس تایید شد. مجلس وکلاى تجار ایران به اختصار آن را «مجلس تجارت» نیز مى گفتند.

در 16 مهر ماه 1305 اولین اتاق تجارت ایران در تهران تشکیل شد و در سال 1310دولت با وضع قانون خاص، انحصار تجارت خارجى کشور را در دست گرفت، این امر خشم تجار را برانگیخت و براى لغو این قانون به تلاش پرداختند. دولت هم به تلافى اتاق هاى بازرگانى موجود را به حالت تعلیق در آورد. از سال 1310 تا 1348 همواره اتاق هاى بازرگانى مختلف در شهرهاى ایران تشکیل شد، اما به دلیل عدم هماهنگى تجار و سوق دادن فعالیتشان به سمت مسایل سیاسى موجود در آن زمان، دولت ها ترجیح مى دادند که فعالیت ها را محدود کرده و یا اتاق ها را به صورت تعلیق درآورند تا اینکه اتاق بازرگانى و معادن ایران در اسفند سال 1348 از ادغام دو اتاق بازرگانى و اتاق صنایع ومعادن ایران به وجود آمد.

تا مدتى پس از انقلاب، گروه هاى انبوهى از سرمایه داران، بهره برداران معادن، صاحبان صنایع، کارخانه داران ایران را ترک کردند. تعدادى از کارخانه ها و واحدهاى تولیدى مصادره شد و آنها که به بانک ها مقروض بودند، تحت پوشش بانک ها و دولت قرار گرفتند و تعدادى از نمایندگان آنها به عضویت هیات نمایندگان اتاق درآمدند. در سال ،1357 بلافاصله پس از پیروزى انقلاب، هیاتى به فرمان حضرت امام (ره) اداره امور اتاق را در دست گرفتند.

این هیات عبارت بودند از حاج آقا طرخانى، علینقى خاموشى، اسدالله عسگراولادى، علاء میرمحمد صادقى، میرفندرسکى، محمد على نوید و ابوالفضل احمدى در اولین انتخاباتى که پس از ماموریت کمیته منتخب امام در اتاق صورت گرفت خاموشى به ریاست اتاق ایران انتخاب شد که تاکنون این سمت را عهده دار بوده است.

کد خبر 24174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز