سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

دکتر محمد نهاوندیان: انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، روز سه‌شنبه 23 خرداد برگزار شد.

جدا از نتیجه نهایی این انتخابات، آنچه از اهمیت بالاتری برخوردار است، ایجاد فضای نوآفرینی و هم‌افزایی در میان تشکل‌های مختلف عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی است و هدف من از حضور در انتخابات نیز همین بود.

در شرایطی که اقتصاد ایران از یک سو تحت فشارهای بین‌المللی و افزایش ریسک غیرسیستماتیک قرار گرفته است و از سوی دیگر با ابلاغیه سیاست‌های اصل 44، چشم‌اندازی بی‌بدیل و امیدوارکننده و روحیه‌بخش برای بخش خصوصی ایجاد شده، مهمترین پیام انتخابات این بود که هیأت‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی باید در ادامه کار از سیاسی‌کاری بپرهیزند.

مطمئناً دوری گزیدن فعالان بخش خصوصی از گروه‌بازی‌ها، فضای مساعدی برای ایجاد تحول در اقتصاد ملی فراهم می‌کند. این وظیفه‌ای تاریخی و بی‌نظیر است که بعدها موجب خواهد شد آیندگان از ما بپرسند برای استفاده از این فرصت تاریخی چه کرده‌اید؟

برنامه‌های عمده ما در اتاق بازرگانی ایران ادامه همان چیزی است که در اتاق تهران دنبال شد. یعنی ابتدا باید نقش بخش خصوصی را در اقتصاد، تعیین و یادآوری کرد و بعد با ایجاد تعامل مثبت با دولت و تشکل‌ها به سهم‌خواهی از بخش خصوصی به پا خاست.

در اتاق تهران، ما این برنامه‌ها را در کنار برنامه‌های دیگری همچون ایجاد تعامل با مدیریت دولتی و اقتصادی فراهم کردیم و این از طریق نشست‌های مشترک نمایندگان دولت و مجلس موسوم به نشست‌های صبحانه تحقق یافت. این موضوع باید در اتاق ایران به صورت بسیار گسترده‌تر و هدفمندتر دنبال شود.

برنامه‌های اتاق بازرگانی ایران در دوره جدید ایجاد شرایط مساعد برای روابط بین‌المللی اقتصادی و اثبات شایستگی‌ها و بایستگی‌های اقتصاد ایران در اقتصاد بین‌المللی است.

در رابطه با اجرای سیاست‌های اصل 44 نیز در دور جدید اتاق ایران، به طور قطع با توجه به پیگیری‌های گسترده‌ای که در یک سال گذشته در اتاق تهران صورت گرفته، تشکیل یک ستاد قدرتمند برای پیگیری اجرای سیاست‌های اصل 44 و حضور مستمر و تاثیرگذار در شورای بورس، حضور تاثیرگذار در شورای پول و اعتبار و نقش‌آفرینی در سیاست‌های پولی و مالی بر اساس نیازهای بخش خصوصی در زمره مهمترین برنامه‌ها باید قرار گیرد.

اتاق ایران در دوره جدید برنامه‌های جدیدی نیز برای بازار سرمایه دارد و باید بخش خصوصی در بازنگری قوانین و قواعد کهنه و قدیمی‌بازار پیش‌قدم شود و در شورای پول و اعتبار نیز قدرت چانه‌زنی خود را بالا برد.

شکست یا پیروزی در انتخابات در مقابل شعار هم‌دلی و عمل به همیاری و هم‌افزایی از اهمیت بسیار ناچیزی برخوردار است و باید از امروز شرایطی فراهم کنیم که انتقال تاریخی مدیریت اقتصادی کشور به بخش خصوصی به صورت برنامه‌ای هدفمند و طبقه‌بندی شده صورت گیرد و هیأت رئیسه جدید اتاق بازرگانی ایران نیز در همین راستا حرکت خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

کد خبر 24186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز