همشهری آنلاین: اگر زمینه پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی فراهم شود، شورای بورس قطعا مجوز لازم را خواهد داد.

هادی بیدختی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره پذیرش شرکت‌ها در بورس‌های خارجی توضیح داد، وی به ایسنا گفت: پذیرش متقابل بورس‌ها با مجوز شورای بورس امکان‌پذیر است، اگر زمینه آن فراهم شود شورای بورس با توجه به دیدگاه‌هایی که دارد قطعا مجوز لازم را خواهد داد، اما باید توجیه کافی صورت گیرد و شورای بورس با گزارش کارشناسی که ارائه خواهد شد نظر مثبت را می‌دهد.

وی درباره ورود فولاد مبارکه به بورس و اینکه امیدواریم تا پایان سال عرضه آن صورت گیرد، گفت: تمام این‌ها بسته به کشش بازار، آمادگی شرکت‌ها و شرایط کارگزاری خواهد داشت که عرضه این سهام را میسر کند.

بیدختی درباره تقسیم سود اولین و بزرگترین سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های خصوصی کشور، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) و این‌که تقسیم سود جدی در طول سه سال نخواهند داشت گفت: سود سهام مربوط به عملکرد و مربوط به تغییرات قیمت است، بنابراین ممکن است، با توجه به برنامه‌ها وجهت‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد سهامداران با توجه به عرضه‌ در بازار و تغییرات قیمتی که سهم داشته اقدام به خرید سهم کنند.

وی با اشاره به این‌که به طور کلی سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند سود و زیان برای سهامدار به دنبال داشته باشد خاطرنشان کرد: این سود و زیان ناشی از عملکرد، تغییرات قیمت یا تفاوت قیمت منفی است، بنابراین مجموعه این‌ها سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر خواهد کرد.

 اما واقعیت این است که هدف عمده‌ و استراتژی شرکت مپنا و سهامداران آن این بوده که اگر کسی واقعا فکر می‌کند که باید سود هر سهم را در کوتاه مدت دریافت و در این مدت نیز سودی عایدش شود به اشتباه وارد خواهد شد، اما اگر با توجه به برنامه‌های شرکت، سرمایه‌گذاران بلندمدت وارد شوند منطقی‌تر است و با آن انتظاراتی که دارند کارشان بهتر پوشش داده خواهد ‌شد.

بیدختی  در پاسخ به قیمت سهام مپنا برای عرضه اولیه در راستای کشف قیمت گفت: شفاف‌سازی که صورت می‌گیرد برای این است که قیمت منطقی‌تر باشد اما به طور کلی عرضه و تقاضا قیمت را تعیین خواهد کرد.

کد خبر 16463

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز