همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع رسانی بورس تهران در پی بازگشایی مجدد نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری غدیر سوال‌هایی را در این خصوص با افشین بنایی، مدیر مالی این شرکت مطرح کرده است، که در ذیل می‌خوانید:

  • شرکت غدیر برای بازار ثانویه چه برنامه هایی دارد ؟

شرکت سرمایه گذاری غدیر در بازار بورس باید همان حضور همیشگی را داشته باشد و وضعیت سرمایه گذاری آن هم که بیشتر در شرکتهای سیمانی و ساختمانی است. برنامه کلی و اصولی این است که شرکت بتواند در بازار اولیه خلق ارزش کند و آن را به بازار ثانویه بیاورد.

بازدهی در بازار بورس مثل سالهای گذشته نیست و الان طرحهای پتروشیمی ما در بازار اولیه است که پس از سوداور شدن در بازار ثانویه عرضه می شود. بهبود ساختار سود جزو برنامه هایی است که بتوانیم سهم سود عملیاتی را در سوداوری افزایش دهیم و بعد از سال 87 ثمرات آن مشخص می شود.

  • با توجه به اینکه سود هر سهم و سود تقسیمی برای سهامداران مهم است هم اکنون سود شما چقدر است ؟

علت پایین بودن سود شرکت نامتوازن بودن ترکیب سود است چون بخش عمده ای از سود ناشی از خرید و فروش سهام است که با توجه به محدودیت اساسنامه ای باید صرف افزایش سرمایه شود و در شرکت بماند و بنابراین قابل تقسیم نیست. بخش دوم محقق نشدن برنامه ها و طرحهایی است که در بودجه دیده شده بود و طرحهای بزرگ صنعتی که به طور معمول با تاخیر عملیاتی می شوند و حرکت از فاز اجرایی به فاز تجاری شوند زمان بر است.

  • با توجه به پایین بودن سود شرکت ، آیا با بازگشایی مجدد نماد ،‌ سهامداران به این سهم اقبال نشان می دهند ؟

بازار به گونه ای ا ست که همه نوع سلیقه وجود دارد . بحث شرکت‌های سرمایه گذاری تفاوت دارد.

حرفه ای ها هم عدد و رقم را تحلیل می کنند و درباره استقبال از سهم نمی توان پیش بینی کرد. محدودیت در تقسیم سود وجود دارد و از قبل هم بوده است. مدیریت نظرش ین است که سهم سود عملیاتی را افزایش دهیم. پیش بینی می کنیم در سال 87 کارهای ما نتایج و اثرات خود را در قیمت نشان دهد.

سال 86 هم در این مسیر پیش می رویم. شرایط بازار متفاوت است. وقتی نتایج عملیات شرکت های زیر مجموعه در مسکن و سیمان تعدیل شود در اینجا هم ا ثر می گذارد.

  • با توجه به کاهش EPS شرکت و اهمیت آن برای سهامداران ، آیا برنامه ای دارید که بخشی از سود شما ناشی از بازار اولیه نباشد ؟

سودی که در بازار ثانویه به دست می آید با بازار اولیه تفاوت دارد. در بازار اولیه باید برای سرمایه گذاری زمان گذاشت. ما منافع آتی و مستمر را انتخاب کرده ایم زیرا می تواند ارزش ایجاد کند و رضایت سهامدار ، ترکیب سود منطقی و قابل تقسیم را ایجاد می کند و نقدینگی را افزایش می دهد.دیدگاه ما کوتاه مدت نیست .شرکتهای مشابه ما را اگر بررسی کنید می بینید که وضعیت ما خیلی بهتر بوده است و دچار آسیب زیادی نشدیم .

  • علت های اصلی کاهش EPS شرکت سرمایه گذاری غدیر چه بود ؟

یکی از علت های عمده درباره انحراف از بودجه قبلی این بود که پیش بینی ها محقق نشد که روی EPS تاثیر گذاشت و باعث شد سود 67 تومانی به 37 تومان تقلیل یابد. در خرید و فروش سهام نیز برخی از شرکتهای سرمایه گذاری ما سود های کمی به دست آوردند و کم شدن سود آنها بر سود کلی ما تاثیر گذاشت. پس سه علت عمده وجود داشت : 1- تغییر و عدم تحقق بودجه در برنامه شرکت ها 2- کاهش سوداوری شرکت ها در بازار سهام 3- به نتیجه نرسیدن طرح های پیش بینی شده

  • چه برنامه هایی برای آینده دارید و آیا برنامه ها را به طور دقیق به سهامداران اعلام می کنید ؟

در گزارش های عملکرد به مجمع برنامه ها را ارائه می کنیم. اطلاعات مربوط به سرمایه گذاران را در مجامع ارائه می کنیم و با مراجعه به امور سهام شرکت نیز امکان دستیابی به اطلاعات و برنامه ها وجود دارد. هم اکنون پروسه تغییر فاز را طی می کنیم و می خواهیم اصلاح ساختار کلی انجام می دهیم که ممکن است یک سری تغییرات و جابجایی نیز داشته باشیم.

سود عملیاتی را باید ارتقا دهیم که این هم با توجه به پتانسیل های موجود در اقتصاد ایران و مزیت هایی که داشتیم شناسایی کردیم و در صنعت گاز و پتروشیمی را خوب دیدیم و بخشی از منابع ما به این زمینه سرمایه گذاری شده است و درمجموع امیدوار هستیم تا سال 87 برنامه هایمان محقق شود.

نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری غدیر، در 14 شهریور امسال به علت تعدیل EPSمتوقف شد.

در ترکیب سهامداران این شرکت شبکه بانک صادرات 2/78 درصد، شرکت های سرمایه گذاری 6/6 درصد، سایر اشخاص حقوقی 9/10 درصد، کارکنان بانک صادرات ایران 8/0 درصد و اشخاص حقیقی 5/3 درصد از مجموع سهام را به خود اختصاص داده اند.
سرمایه این شرکت 337 میلیارد تومان بود که با پنجاه درصد افزایش  سرمایه به 506 میلیارد و 250 میلیون تومان رسید.

کد خبر 16559

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز