گروه بورس: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بی‌سابقه‌ترین سقوط قیمت در تاریخ بازار سرمایه را به نام خود ثبت کرد.

سهامداران، پس از ماه‌ها انتظار طاقت‌فرسا شاهد نمایش نام شرکت‌ سرمایه‌گذاری غدیر بر روی تابلوی بورس بودند. از زمان توقف نماد این شرکت در بازار سهام، سهامداران این شرکت گذشته از راکد ماندن سرمایه‌شان، با کاهش شدید ارزش دارایی‌هایشان مواجه بوده‌اند.

روز یکشنبه در ساعت 30/11 دقیقه یعنی بلافاصله پس از صدور مجوز بازگشایی نماد غدیر،  ارزش صف فروش سهام این شرکت به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، در پایان معاملات دیروز ارزش سهام  غدیر بیش از 5 هزار میلیارد ریال کاهش یافت. تاریخ بازار سرمایه به یاد ندارد، ارزش بازار شرکتی تنها در طول یک ساعت به این میزان کاهش یافته باشد.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تا دی ماه امسال با 21 هزار میلیارد ریال ارزش، بزرگترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شد، در حالی که با افت 5 هزار میلیارد ریالی این سهم در روز گذشته ارزش روز غدیر به 16 هزار میلیارد ریال کاهش یافت و به این ترتیب این شرکت به رده‌های پایین‌تر در جدول بورس سقوط کرد.

این گزارش حاکی است: نیم ساعت پس از تشکیل صف‌های فروش طولانی، بازارگردان غدیر بخش عمده این صف را جمع کرد و میزان صف‌های فروش را  کاهش داد. در نهایت حجم معاملات این شرکت در پایان مبادلات دیروز به 600 میلیون تومان رسید و قیمت هر سهم این شرکت 114 تومان معادل 28 درصد کاهش یافت.

عده‌ای از فعالان بازار در پی جمع‌آوری سهام و اقدام بازارگردان، از فروش سهام بر روی نرخ‌های پایین‌تر خودداری کردند دیروز هر سهم غدیر در نرخ 270 تا 370 تومان دادوستد شد.

80 هزار سهامدار شرکت غدیر پس از پذیر‌ه‌نویسی پرهیاهوی سال 83 این شرکت، به قیمت 570 تومان روز به روز با سقوط شدید قیمت سهام خود روبه‌رو بوده‌اند و توقف طولانی مدت این سهم نارضایتی گسترده‌ای را در سطح بازار سرمایه ایجاد کرده بود.

همچنین غدیر یک ماه پیش در یک گزارش سؤال‌برانگیز،  سود هر سهم خود را از 67 تومان به 37 تومان کاهش داد که این موضوع نارضایتی‌های عمومی را گسترده‌تر کرد.

سازمان بورس تاکنون هیچ واکنشی در خصوص این انحراف و پیش‌بینی غلط در سود هر سهم از خود نشان نداده است.

در حالی که براساس قانون، این سازمان موظف است در صورتی که رقم پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت انحراف نامعقولی داشته باشد با آن شرکت برخورد کند.

نظر کارشناسان

نصرالله برزنی عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در باره توقف طولانی نماد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و دلایل آن گفت: سازمان بورس به هیچ عنوان در توقف طولانی نماد این شرکت در بورس مقصر نیست بلکه این مدیران و سهامداران عمده شرکت غدیر بودند که هر بار از ارایه اطلاعات مورد نیاز بازار سرمایه به بورس اکراه داشتند.

وی افزود: مدیران این شرکت فکر می‌کردند با بازگشایی نماد غدیر قیمت سهام غدیر به سطح نازلی خواهد رسید و یا این که آنها متحمل هزینه‌های سنگینی خواهند شد.

برزنی در خصوص سیاست توقف نمادها در شرکت بورس گفت: مهم‌ترین اولویت کاری شرکت بورس این است که فاصله بین باز و بسته شدن نمادها را به حداقل ممکن برساند.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس تأکید کرد: شورای بورس، سازمان بورس و شرکت بورس هر سه متفق‌القول، معتقدند،‌ زمان توقف نمادها باید به حداقل ممکن برسد.

موضع غدیر

در همین حال مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اعتراف کرد: علت پایین بودن سود شرکت نامتوازن بودن ترکیب سود است.

افشین بنایی ادامه داد: علت عمده در انحراف از بودجه قبلی غدیر این بود که پیش‌بینی‌ها محقق نشد و باعث شد سود 67 تومانی به 37 تومان تقلیل یابد.

بنایی تصریح کرد: در این اتفاق 3 علت عمده دخالت داشت، اول: تغییر و تحقق نیافتن بودجه در برنامه شرکت‌های زیر مجموعه؛ دوم: کاهش سودآوری شرکت‌ها در کل بازار سرمایه و سوم: به نتیجه نرسیدن طرح‌های پیش‌بینی شده در داخل شرکت غدیر.

کد خبر 16594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز