یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که 20 روز از آغاز سال گذشته اکنون این پرسش مطرح است که امسال برای بورس تهران به نام چه صنعتی نام‌گذاری خواهد شد؟

بورس بازان جهان همواره دوره‌های نزول را سال خرس و دوره‌های صعود را دوران گاو بازی می‌نامند، آیا امسال برای بازار سرمایه سال خرس است یا سال گاو؟

با مروری بر معاملات بورس تهران از ابتدای دهه 80 تاکنون می‌توان سال‌های 80 و 81 را سال سهام سیمان و سال 82 را سال سرمایه‌گذاری‌ها، 83 را سال سهام خودرو و سال‌های 84 و 85 را سال معادن و فلزات نامید.

اگرچه به‌طور معمول در پایان هر سال و پس از مشخص شدن نتایج معاملات می‌توان در این باره به ابراز نظر پرداخت اما با نظر کارشناسان و تحولات پیش‌رو می‌توان روند سرمایه‌گذاری‌های سال جدید را پیش‌بینی کرد.

برهمین اساس بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند، روند رو به رشد شرکت‌های معدنی در سال جدید نیز ادامه پیدا خواهد کرد. زیرا تقاضا برای مواد معدنی در جهان رو به گسترش است و همین موضوع زمینه‌های رشد قیمت سهام معدنی را در بورس فراهم خواهد کرد.

این نظریه با افزایش قیمت جهانی مس در ابتدای سال جاری قوام بیشتری به خود می‌گیرد.

اما در عین حال کارشناسان اعتقاد دارند، اجرای سیاست‌های اصل 44 و روشن شدن وضعیت پرونده هسته‌ای ایران 2 مولفه تعیین شده در سرنوشت سرمایه‌گذاری‌ها در سال 86 هستند.

سال فلزات

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در این باره گفت: بورس تهران امسال به دلیل مسایل مربوط به انرژی هسته‌ای و اجرای سیاست‌های اصل 44 به نقطه بسیار حساسی رسیده است.

وی افزود: سال جاری می‌تواند سال بسیار شاخصی برای بورس تهران باشد یعنی اگر اندکی اطمینان خاطر در میان سهامداران به لحاظ سیاسی و اقتصادی به وجود بیاید قطعاً سال شاخصی برای بورس تهران رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: البته ما در موقعیت نامشخصی قرار داریم و هرگونه اظهار نظری با اما و اگرهای زیادی همراه است، اما اگر مسایل سیاست خارجی و همچنین اجرای سیاست‌های اصل 44 تا حدودی به سرمایه‌گذاران امنیت خاطر بدهد می‌توانیم شاهد سال شاخص و سرنوشت سازی برای بورس تهران باشیم.

به گفته شهمیری چگونگی اجرای سیاست‌های اصل 44 که از سال گذشته در کشور آغاز شده می‌تواند نقش حساسی را در سال 86 داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در باره صنایعی که می‌توان سال 86 را به نام آنها نام‌گذاری کرد می‌گوید: در صورتی که روند صعودی قیمت جهانی فلزات در سال جاری تداوم یابد. شرکت‌های این گروه با اقبال بازار مواجه خواهند شد همان‌طور که ابتدای سال جاری ناگهان قیمت جهانی مس شدیداً افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز در صورت آزادسازی قیمت محصولات این شرکت‌ها از پتانسیل رشد برخوردار است.

شهمیری با اشاره به روند حرکتی برخی از سهام در سال‌های گذشته گفت: متأسفانه صنعت سیمان که جزء صنایع اساسی بورس است تقریباً از جریان معاملات سهامداران حذف شده و اگر مسایل این صنعت حل نشود این روند کماکان ادامه خواهد یافت. در همین رابطه صنعت پتروشیمی نیز با شرایط مشابهی روبه‌رو است بنابر این در صورت شناورسازی قیمت محصولات پتروشیمی این شرکت‌ها با رشد سودآوری مواجه خواهند شد.

مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با تأکید بر این که اینها جزء سهامی هستند که از توان بالقوه‌ای در سودآوری در سال جدید برخوردارند تصریح کرد: مسایل غیربورسی زیادی  وجود دارد اما اگر مقداری آرامش به وجود بیاید امکان افزایش قیمت‌ها به‌طور بالقوه وجود دارد و این شرایط به موضوعات سیاسی و نحوه اجرای سیاست‌های اصل 44 داده که سال 86 را به یک سال سرنوشت ساز برای بورس تهران تبدیل کرده است.

سال معادن و پتروشیمی

اکبر زرگانی‌نژاد مدیرعامل شرکت کارگزاری امین سهم نیز در باره وضعیت معاملات در سال 86 و این که سال جدید را می‌توان به نام چه صنعت یا گروهی نام‌گذاری کرد می‌گوید: این سؤال بسیار سختی است چرا که در طول سال گذشته محدودیت‌های زیادی در صنایع مختلف به وجود آمد.

به‌طور مثال نساجی‌ها و لوازم خانگی با محدودیت‌هایی مواجه شدند که سهم آنها را از بازار کم کرد اما می‌توان گفت که اگر شرایط اجازه بدهد شرکت‌های حاضر در گروه معادن و پتروشیمی و همچنین شرکت‌هایی که در بخش ساختمانی فعال هستند با روند سودآوری در سال 86 روبه‌رو شوند.

وی افزود: از طرف دیگر اگر شرایط‌مساعد باشد می‌توان سال 86 را سال خوبی برای بانک‌ها نامید.

وی در خصوص وضعیت شرکت‌های معدنی در سال 86 گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی محصولات این شرکت‌ها و بهبود نرخ‌ها  روند روبه‌ رشد شرکت‌های معدنی در سال جدید همچون سال گذشته متصور است.

کد خبر 19109

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز