دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: مسئولان سازمان بورس دلایل طولانی شدن توقف نماد ایران‌خودرو را ارائه نکردن اطلاعات جدید این شرکت پس از افزایش سرمایه اعلام کردند.

علی صحرایی، ناظر معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان بازگشایی نماد شرکت ایران‌خودرو گفت: زمان بازگشایی نماد شرکت ایران‌خودرو هنوز مشخص نیست زیرا این شرکت اطلاعات مالی جدید خود را پس از افزایش سرمایه به سازمان بورس ارائه نکرده است.

وی افزود: هر زمان که این اطلاعات به سازمان ارائه شود و بلافاصله پس از انتشار آن در پایگاه اینترنتی سازمان بورس، نماد شرکت ایران‌خودرو باز خواهد شد.

صحرایی تصریح کرد: هنوز مشخص نیست اطلاعات جدید ایران‌خودرو، کی و چگونه ارائه خواهد شد، آیا سود هر سهام با احتساب افزایش سرمایه و ثبت آن محاسبه خواهد شد یا خیر؟

وی تاکید کرد: هنوز هیچ اطلاعاتی از این شرکت به سازمان بورس ارائه نشده و به محض ارائه این اطلاعات نام ایران‌خودرو برای از سرگیری معاملات بر روی تابلوی بورس نمایش داده خواهد شد.

روزهای توقف

براساس این گزارش نماد شرکت ایران‌خودرو از روزهای پایان سال گذشته (اسفند ماه) تاکنون در بورس متوقف است.

این شرکت در آخرین گزارش، سرمایه خود را از 4 هزار و 500 میلیارد ریال به 5 هزار میلیارد ریال افزایش داد.

توقف طولانی نماد ایران خودرو که 180 هزار سهامدار دارد زمینه اعتراض سهامداران این شرکت را به عنوان دومین شرکت بزرگ بورس از نظر تعداد سهامدار فراهم آورده است.
کارشناسان معتقدند، بازار سرمایه همچنان فاقد ساز و کارهای قانونی برای مقابله و مجازات شرکت‌هایی است که ارائه اطلاعات خود را به تأخیر می‌اندازد.

هر سال سهامداران بورس تهران به دلیل توقف طولانی نماد شرکت‌ها و بازنشدن به موقع نماد شرکت‌ها ضررهای زیادی را پرداخت می‌کنند که تاکنون ارقام آن محاسبه نشده است.

در همین حال بسیاری از سهامداران خواستار قوانینی هستند که براساس آن مدیران و سهامداران عمده‌ای را که از ارائه اطلاعات خودداری می‌کنند مجازات شوند.

توقف 120 تایی

آمار موجود نشان می‌دهد، در حال حاضر نماد 120 شرکت بورس تهران به دلایل مختلف متوقف است و سهامداران این شرکت‌ها از حق خرید و فروش اوراق بهادار خود محروم هستند و عملاً این بخش از دارایی‌هایشان از چرخه بازار سرمایه بیرون مانده است.

از 3 سال پیش آیین‌نامه‌ای برای قاعده‌مند شدن روند توقف نمادها در بورس تهران تدوین شده اما سرنوشت این آیین‌نامه هنوز نامعلوم است، جالب آن که نام این آیین‌نامه حتی در دستور کار شورای بورس  نیز قرار نگرفته است.

این اتفاقات در حالی روی می‌دهد، که قانون جدید بازار اوراق بهادار ابزار کافی و لازم را برای برخورد با متخلفان در اختیار سازمان بورس قرار داده و مسئولان این سازمان می‌توانند به راحتی مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در تالارهای مبادلات را برارائه اطلاعات مورد نیاز مکلف کنند.

حل مشکل

اما از طرف دیگر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، راه‌کارهای هیأت مدیره این سازمان برای حل مشکل توقف نمادها را تشریح کرد. به گزارش سایت بورس،‌ علی صالح آبادی گفت: موضوع توقف نمادها در هیأت مدیره این سازمان بررسی و دو راهکار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر این اساس دستورالعملی برای ماده 45 قانون بازار اوراق بهادار تهیه می‌شود که در آن شرایط خاصی برای اطلاع‌رسانی شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. در این دستورالعمل برای اطلاع‌رسانی شرکت‌ها،‌ مهلت زمانی مقرر شده است که رعایت نکردن این مهلت‌ها،‌ جرم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: راهکار دوم برای حل مساله طولانی شدن زمان توقف نمادها،‌ شبکه اطلاع‌رسانی کدال است که در کمترین زمان ممکن اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را به‌طور ساماندهی شده و شفاف منتشر می‌کند.

صالح آبادی درباره تعیین نرخ کارمزدهای بورس‌ها و کارگزاری‌ها موضوع ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار کشور، یادآور شد: در دو جلسه اخیر هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  این موضوع در دستور کار قرار داشت که حالت‌های مختلفی در این زمینه بررسی و ادامه مذاکرات و تصمیم‌گیری در این باره به نشست آینده هیأت مدیره موکول شد.

کد خبر 19777

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز