گروه بورس: اردیبهشت ماه بورس تهران به رنگ مس بود. در یک ماه گذشته بیشترین دستور خریدها در تالارهای مبادلات برای سهام شرکت مس صادر شد.

طبق آخرین آمار دریافتی، در طول اردیبهشت ماه سال جاری 17 هزار نفر در صف خرید 250 میلیون سهم شرکت مس ایستادند و این میزان سهام را در مجموع با پرداخت رقمی معادل یکهزار و 200 میلیارد ریال به سبد دارایی‌هایشان افزودند. این فشار تقاضا موجب شد در عرض یک ماه ارزش سهام شرکت مس 20 درصد افزایش یابد.

خودروسازان خوشبخت

اما از یک منظر بازار اردیبهشت ماه را باید به نام خودروسازان بورس ثبت کرد، زیرا در بین 6 شرکت پرطرفدار بازار در طول ماه گذشته نام 3 شرکت خودروسازی مشاهده می‌شود.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با هجوم متقاضیان سرمایه‌گذاری روبه‌رو بودند. در این مدت 4 هزار نفر سهام ایران خودرو را خریدند و 3 هزار نفر در صف خرید سهام سایپا ایستادند و دوهزار نفر هم سرمایه‌گذاری در سهام پارس خودرو را برگزیدند.

ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی با وجود این حجم از فشار تقاضا در پایان یک ماه فعالیت بازار، روندی رو به نزول را طی کرد. ارزش سهام  ایران خودرو پس از انجام افزایش سرمایه 32 درصد پایین آمد، قیمت هر سهم سایپا 6/6 درصد کاهش یافت و سهامداران پارس‌خودرو با افت 2/2 درصدی ارزش دارایی‌هایشان روبه‌رو شدند.

معادن هم‌چنان پرفروغ

سهام معادن در اردیبهشت ماه  نیز روندی رو به صعود را در بازار تقاضا برای خود به ثبت رساند. در این دوره به جز سهام مس که پرطرفدارترین سهم اردیبهشت ماه لقب گرفته، فولاد مبارکه، چادرملو، معادن و فلزات و توسعه معادن روی هم با موج دستور خریدها روبه‌رو بودند.

در این مدت تعداد خریداران سهام فولاد مبارکه از 3 هزار نفر فراتر رفت و برای سهام هر یک از 3 شرکت چادرملو، معادن و فلزات و توسعه معادن روی بیش از یک هزار و 500 نفر در صف خرید ایستادند.

پرسودها

آمار دریافتی حاکی است؛ در یک ماه گذشته بیشترین رقم سود از محل رشد قیمت سهام به حساب سهامداران شرکت ایندامین واریز شده که ارزش سهام این شرکت در اردیبهشت امسال 3/38 درصد افزایش یافته است.

ماشین‌آلات عمرانی و زراعی هم عنوان دومین سهم پرسود اردیبهشت ماه را به خود اختصاص داده  به طوری که هر سهم این شرکت در یک ماه گذشته 29 درصد رشد را تجربه کرده است. کابل البرز، مگسال و مس هم از جمله شرکت‌هایی هستند که قیمت سهامشان در این دوره ارقام رشد بالاتر از 20 درصد را شاهد بوده‌اند.

عملکرد یک ماهه

طبق این گزارش در یک ماه گذشته 72 هزار نفر با مترجم به کارگزاری‌ها در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ارزش کل دادوستدهای انجام شده در این مدت به مرز 4 هزار میلیارد ریال رسیده است.

به این ترتیب سهام و حق تقدم سهام 230 شرکت فعال در بورس تهران دادوستد شد. تعداد سهام مبادله شده هم در این مدت به 1/1 میلیارد برگه سهم رسید.

کد خبر 22949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز