دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: تابستان امسال با گرمی بازار سهام فلزات در بورس تهران همراه شده است.

استقبال از سهام این گروه تا به آن حد بوده که ظرف 10 روز اول تابستان، 11هزار نفر در صف خرید سهام شرکت های فعال در صنایع فلزی ایستاده‌اند.

در این مدت  456 میلیارد ریال از نقدینگی بازار به سوی سهام این دسته از سهام فعال در تالارهای مبادلات حرکت کرده است.

این هجوم کم‌سابقه متقاضیان خرید در آغاز تابستان، موجب شده ارزش سهام شرکتی چون فولاد مبارکه برای اولین بار در تاریخ فعالیت بورس مرز  33 هزار میلیارد ریال را پشت سر بگذارد. نکته جالب توجه آنکه بیش از  80درصد از کل دستور خریدهای صادر شده در گروه فلزات به سوی سهام دو شرکت مس و فولاد روانه شده است.

اخبار منتشر شده در مورد عرضه بین‌المللی سهام این دو شرکت از جمله عوامل اصلی در رشد حجم تقاضا برای سهام آنها بوده است.

شیمیایی‌ها

اما در سوی دیگر بازار، در شرایطی که داروسازان بورس حال و روز خوشی را تجربه می‌کنند و تقاضا برای  سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز در سطوح بالایی قرار دارد، نام گروه تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و پتروشیمی در رتبه دوم جدول تقاضای تابستان بورس جای گرفته است.

در این میان برخلاف روال همیشگی نقش داروسازان از تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی پررنگ‌تر بوده است، به طوری که از میان 1900سرمایه‌‌گذار فعال در این گروه، 1300نفر از آنان سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های داروسازی را ترجیح  داده‌اند.

در سایه بزرگان

در حالی که آغاز تابستان با  جابه‌جایی در  جدول تقاضای سهام همراه بوده، دو گروه معادن و خودرو به رتبه‌های سوم و چهارم جدول تقاضا قناعت کرده‌اند.

ظرف 10روز اخیر1500نفر در صف خرید سهام شرکت معدنی ایستاده‌اند و یک‌هزار و 350نفر هم سهام شرکت‌های خودروسازی را خریده‌اند. اوضاع سهام خودروسازان در هفته‌های اخیر چندان مطلوب نبوده است. در این مدت نام دو شرکت سایپا و ایران خودرو بارها در صف‌های فروش مشاهده شده است.

آمار جدید نشان می‌دهد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در ابتدای تابستان از حالت رکود  خارج شده‌اند، به طوری که در این مدت تعداد خریداران سهام این دسته از شرکت‌ها از مرز یکهزار  نفر فراتر رفته است.

تابستان فلزی

فعالان بازار بر این باورند که با توجه به ادامه عرضه سهام شرکت‌های فلزی در بازارهای سهام داخلی و خارجی باید تابستان امسال را به نام سهام فلزات ثبت کرد. هر چند در صورت عرضه سهام مخابرات می‌توان رویدادهای دیگری را نیز به انتظار نشست.

کد خبر 25641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز