سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

گروه بورس: افزایش احساس امنیت سرمایه‌گذاری در بورس منجر به ورود سرمایه‌های جدید به بورس شده‌است.

شهرام شهمیری، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سهم آشنا در پاسخ به این نظر که به نظر می‌رسد روند معاملات بورس تهران در مرداد ماه با افزایش همراه بوده است گفت: در اقتصادهایی که امکان سرمایه‌گذاری در بخش کالا و خدمات از بین می‌رود امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به وجود می‌آید، اما در حال حاضر در ایران امکان‌های انتخاب سرمایه‌گذاری به شدت کاهش پیدا کرده و امکان سرمایه‌گذاری خاصی وجود ندارد.

به گفته شهمیری، زمانی که این امکان‌های سرمایه‌گذاری از بین می‌رود سرمایه‌های بزرگ و کوچک یا باید به سمت سپرده‌گذاری بانکی پیش برود و یا اینکه زمینه سودآور دیگری وجود داشته باشد، اما با توجه به وضعیت کنونی بانک‌ها امکان سپرده‌گذاری به بانک‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته سرمایه‌گذاران مختلف پس‌اندازهای کوچک یا بزرگ خود را یا برای خرید موبایل، سکه و یا خرید و فروش اتومبیل صرف می‌کردند اما در شرایط کنونی با توجه به افزایش روند تولید این محصولات و همچنین نوسانات ناچیز قیمت سکه امکان چنین سرمایه‌گذاری نیز از بین رفته، بنابراین امکان سرمایه‌گذاری آحاد جامعه بسیار محدود شده است.

شهمیری خاطر نشان کرد: سپرده‌گذاری بانکی، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و درنهایت سرمایه‌گذاری در بازار سهام از جمله گزینه‌های پیش‌روست اما با توجه به مشکلات ذکر شده اکنون بخشی از سرمایه‌ها به دنبال زمینه‌های سودآور دیگری هستند و چه جایی بهتر از بورس.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا در ادامه توضیح داد: مهمترین مولفه برای سرمایه‌گذاری در بورس احساس امنیت است، در واقع یک سرمایه‌گذار باید نسبت به تولید و سرمایه‌گذاری در بورس اطمینان داشته باشد. اما در چند سال گذشته اخبار مختلف دیپلماتیک این امنیت اقتصادی را در بورس تحت شعاع قرار داده و منجر به فرار سرمایه‌ها شده است.

وی تصریح کرد: اما از ابتدای تیر ماه و همراه با آغاز برخی مذاکرات و اخبار خوب دیپلماتیک این احساس امنیت سرمایه‌گذاری در بورس تقویت شد و منجر شد تا معاملات بورس در مرداد ماه سال جاری از روند نسبی مناسبی برخوردار باشد.

شهمیری گفت: بروز برخی ملاحظات سیاسی منجر به تقویت احساس امنیت سرمایه‌گذاری در مرداد ماه شده است.

وی تاکید کرد: اگر این احساس امنیت و این جریان ادامه پیدا کند در آینده نقدینگی بیشتری وارد بورس تهران خواهد شد و با توجه به حجم عظیم نقدینگی که هم‌اکنون وجود دارد چه مکانی بهتر از بورس برای سرمایه‌گذاری. در واقع بورس محل حضور بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های کشور است.

وی درباره شرکت‌های جدیدی که برمبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس حضور پیدا کرده‌اند گفت: حضور این شرکت‌ها به معنای ورود صنایع جدید و شادابی بازار است. اینها شرکت‌های بزرگی هستند قیمت تولیداتشان مرتبط با قیمت‌های جهانی است و زمانی که ارزش محصولات جهانی تغییر می‌کند در روند سهام این شرکت‌ها نیز تأثیر دارد و در واقع حضور چنین شرکت‌هایی بازار ایران را پویا می‌کند.

موج صعود

آخرین آمار دریافتی نشان می‌دهد موج صعود در مرداد ماه، معادن را به سوی افزایش قیمت سهام سوق داده است.براساس این گزارش، در یک ماه گذشته ارزش سهام دو شرکت معدنی و فلزی رشدهای فراتر از 100 درصد را تجربه کردند.

در مرداد ماه قیمت سهام معادن بافق 268درصد افزایش یافت و ارزش سهام قطعات فولادی 104 درصد بالا رفت.سهامداران گل‌گهر هم شاهد صعود 7/35 درصدی ارزش دارایی‌هایشان بودند. در تحولی دیگر قیمت سهام معادن منگنز 25 درصد رشد کرد.

ارزش دارایی سهامداران کالسیمین هم در مرداد ماه امسال 22 درصد رشد کرد.

سهامداران 2 شرکت نگین طبس و چادرملو هم با رشد قیمت 21 درصدی ارزش سهامشان مواجه شدند. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولاد مبارکه و گالوانیزه سپاهان هم از جمله شرکت‌هایی بودند که سهامشان 20 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

پرطرفدارها

اما در جمع پرطرفدارهای بازار هم نام شرکت‌های معدنی و فلزی بالاتر از همه دیده می‌شود. به طوری که 6شرکت اول بازار از نظر تعداد خریدار هم در صنایع معدنی و فلزی فعالیت دارند.

در یک ماه گذشته 4 هزار و 600 نفر سهام فولاد مبارکه را خریده‌اند و 3 هزار و 750 نفر سهام توسعه معادن روی را به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند. 3 هزار و 700 نفر هم در صف خرید سهام مس ایستاده‌اند.

تعداد خریداران سهام فولاد خوزستان نیز در مرداد ماه از مرز 3 هزار و 500 نفر فراتر رفت. سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هم 3 هزار نفر خریدار داشت و تعداد خریداران سهام گل‌گهر به 2 هزار و 200 نفر رسید.

کارنامه بازار

در یک ماه گذشته 55 هزار نفر در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این تعداد در مجموع 1.2 میلیارد برگه سهم عرضه شده در تالارهای مبادلات را با پرداخت رقمی معادل 4 هزار و 200 میلیارد ریال به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند.

کد خبر 29505

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز