سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد: در 20روز سپری شده از شهریورماه امسال سهامداران 106شرکت فعال در بورس تهران به سود رسیده‌اند.

در این مدت ارزش سهام 106شرکت افزایش یافته که در این بین بالاترین سود ناشی از رشد قیمت نصیب سهامداران صدرا شده است.

در 20روز گذشته ارزش هر سهم صدرا 68درصد بالا رفته، نام این شرکت در عین حال در جمع 5شرکت پرطرفدار بازار در طول شهریورماه نیز دیده می‌شود. ارزش کل معاملات انجام شده بر سهام صدرا در طول این دوره 40میلیاردریال برآورد شده است.

این میزان نقدینگی را در مجموع یکهزار و 700نفر برای خرید 19میلیون‌ سهم صدرا پرداخته‌اند. انتشار خبر بخشودگی جریمه‌های ناشی از تأخیر در پرداخت قیمت خرید سهام صدرا و آذراب بیشترین تأثیر مثبت را بر روند حرکت قیمت صدرا در یک ماه گذشته بر جای گذاشته است.

پس از صدرا، سهامداران پتروشیمی‌شیراز هم از جمله سرمایه‌گذارانی بودند که به سودی بالاتر از 50درصد دست یافتند. ارزش سهام پتروشیمی‌شیراز در 20روز اخیر 54درصد رشد کرده است. در این مدت 159 نفر توانسته‌اند سوار قطار رشد قیمت سهام پتروشیمی‌شیراز شوند.

ارزش سهام 4شرکت فعال در بورس تهران نیز با رشدهای فراتر از 20درصد ظرف 20روزگذشته مواجه شد. شرکت ملی مس، ایتالران و قند هگمتان و گل گهر از جمله این شرکت‌ها بودند. در این بین ارزش سهام 2شرکت ایتالران و قند هگمتان با تعداد کم خریداران و عمق اندک بازار سهامشان افزایش یافت اما سهام 2شرکت مس و گل‌گهر استقبال بازار را نیز با خود به همراه داشت.

پرطرفدارها

این گزارش حاکی است: پرطرفدارترین سهام بورس از 20روز اخیر، مپنا بوده است. تعداد خریداران سهام این شرکت تازه وارد به مرز 4هزار و 500نفر رسیده در این مدت 600میلیون سهم مپنا در مجموع به ارزش 820میلیاردریال دادوستد شده است. مپنا در اوایل شهریورماه برای نخستین‌بار در بورس تهران عرضه شد.

پس از مپنا، سهام مس دومین سهم پرطرفدار بازار بود. در طول شهریور امسال 3هزار و 500نفر در صف خرید 55میلیون سهم مس ایستادند ارزش کل دادوستدهای انجام شده بر سهام مس در طول 20روز اخیر به 425میلیارد ریال رسید.

رتبه سوم جدول سهام پرطرفدار بازار نیز به گالوانیزه و  فجر‌سپاهان رسید. تعداد خریداران سهام این شرکت از 2هزار نفر فراتر رفت و سایپا نیز توجه بیش از 2هزار خریدار را به خود جلب کرده تا در رتبه چهارم جدول پرطرفدارها جای گیرد. به جز سایپا 2شرکت ایران خودرودیزل و پارس‌خودرو نیز در مجموع 10شرکت اول بازار از نظر تعداد خریدار ایستادند تا گروه خودرو نمایش خوبی را در شهریورماه به اجرا گذارد.

کارنامه بازار

در طول 20روز گذشته سهام 240شرکت در بورس تهران دادوستد شده که در این بین 38هزار نفر با مراجعه به کارگزاری‌ها برای 1/1میلیارد برگه سهم عرضه شده در بازار دستور خرید صادر کرده‌اند. ارزش کل مبادلات انجام شده در بازار طی این مدت به 3هزار میلیاردریال نزدیک شده است.

بیشترین حجم نقدینگی بازار در این مدت به سوی سهام مپنا، مس و پتروشیمی‌خارک حرکت کرده است. در مجموع ارزش مبادلات انجام شده بر سهام 3شرکت یادشده معادل نیمی‌از کل سرمایه سرازیر شده به سوی بازار بوده است.

کد خبر 31171

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز