بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در نیمه نخست سال 86 از مرز 16 درصد گذشت.

به گزارش همشهری، طبق آخرین آمار و اطلاعات محاسبه شده، میانگین سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بورس تهران تا پایان شهریور ماه 1/16 درصد بوده و در این مدت، شاخص قیمت و سود نقدی 9 هزار واحد افزایش یافته و از مرز 36 هزار واحد نیز گذشته است.

طبق این آمار بازده سرمایه‌گذاری در بورس در طول شهریور امسال 2/7 درصد برآورد شده است. در نیمه نخست امسال در مجموع ارزش سهام شرکت‌های فعال در بورس تهران به طور میانگین 3/3 درصد رشد را تجربه کرده است.

براین اساس 3/12 درصد از کل بازده بورس تهران مربوط به توزیع سودنقدی بین سهامداران شرکت‌ها بوده است.

آمار دریافتی نشان می‌دهد: در نیمه نخست امسال، در حالی که شاخص عملکرد تابلوی اصلی 8/10 درصد کاهش داشته، شاخص عملکرد تابلوی فرعی با 27 درصد رشد روبه‌رو شده است. طی این دوره در مقابل نزول 3/8 درصدی شاخص عملکرد سهام مالی، شاخص سهام صنعتی بورس تهران 3/4 درصد رشد کرده است.

شاخص عملکرد 50 شرکت فعال‌تر نیز در مجموع طی نیمه نخست سال 3/19 درصد افت کرده ولی در طول شهریور ماه روند حرکت این شاخص مثبت بوده است.

ارزش بازار

طبق آمار موجود، ارزش بازار سهام تهران در طول شهریور امسال 7/9 درصد افزایش یافته و به 433 هزار میلیارد ریال رسیده است. به این ترتیب و با محاسبه قیمت 930 تومان برای هر دلار ارزش بورس تهران به مرز 44 میلیارد دلار می‌رسد. از اول امسال به این سو  ارزش بورس تهران 37 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

خصوصی‌سازی

براساس این گزارش از اول امسال تاکنون 9 هزار و 166 میلیارد سهم دولتی در بورس تهران به بخش خصوصی واگذار شده است. ارزش کل خصوصی‌سازی‌های انجام شده در طول نیمه نخست سال جاری، از مرز 8 هزار میلیارد ریال می‌گذرد.

در این مدت بیشترین حجم واگذاری‌ها در زیر مجموعه‌ سازمان توسعه ونوسازی معادن صورت پذیرفته. این سازمان 6 هزار میلیارد سهم متعلق به خود را به ارزش 7 هزار و 900 میلیارد ریال فروخته است. ساتکاب و سازمان گسترش از دیگر دستگاه‌های دولتی فعال در برنامه خصوصی‌سازی بوده‌اند.

کد خبر 32408

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز