دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

سروش خسروی: بزرگترین عرضه پاییزی سهام دوستی‌، در هفته نخست آذر ماه به ارزش یکهزار و 300 میلیارد ریال در بورس تهران رقم خواهد خورد.

سازمان خصوصی‌سازی با ارسال مدارک به بورس تهران، خواستار عرضه 2بلوک 20‌درصدی از سهام شرکت‌های فولاد مبارکه وایرالکو در روزهای چهارم و پنجم  آذر ماه شد.

طبق شرایط اعلام شده به بازار، ابتدا در روز چهارم آذر ماه، 3‌میلیارد و 160‌میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه با قیمت پایه 3‌هزار و 900‌ریال برای هر سهم روی میز فروش قرار می‌گیرد. این میزان سهام معادل 20‌درصد از کل سهام فولاد مبارکه است.

معامله موفقیت‌آمیز این بلوک سهام، می‌تواند رکورد فروش بلوک 20 درصدی سهام مس را بشکند. بلوک سهام مس در تابستان امسال به ارزش یک میلیارد دلار در بورس تهران به فروش رسید.

اما به نظر می‌رسد ارزش فروش کل بلوک 20 درصد سهام فولاد مبارکه از مرز 4/1 میلیارد دلار هم بگذرد که این رقم در نوع خود رکوردی تازه در بورس به حساب خواهد آمد. قرار است عرضه بلوک سهام فولاد مبارکه را کارگزاری بانک سپه برعهده بگیرد.

فروش ایرالکو

اما یک روز بعد، یعنی 5آذر ماه، سازمان خصوصی‌سازی بلوک 20 درصدی سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) را روی میز فروش می‌گذارد. این میزان سهام را کارگزاری بانک صادرات در بازار عرضه خواهد کرد.

پیش از این کارگزاری‌های حافظ و صنعت و معدن نقش عمده‌ای در عرضه سهام شرکت‌های فلزی و فولادی در بورس تهران ایفا کرده بودند، اما به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی ترجیح داده در دور تازه عرضه بلوک‌های سهام دولتی کار با کارگزاران جدیدی را بیازماید.

طبق اعلام اداره بازار شرکت بورس، در روز پنجم آذر ماه 33‌میلیون سهم ایرالکو در قالب یک بلوک 20‌درصدی به قیمت پایه 19‌هزار و 900‌ریال برای هر سهم عرضه خواهد شد. طبق گزارش‌های دریافتی هر 2بلوک سهام فولاد مبارکه و ایرالکو به صورت یک جا و نقد به فروش می‌رسد.

شرایط فروش

آن‌طور که بورس تهران اعلام کرده، در صورت فروش نرفتن هر یک از 2 بلوک 20 درصدی سهام فولاد مبارکه و ایرالکو، این بلوک‌ها به صورت 4 بلوک 5 درصدی جداگانه، 2 روز پس از تاریخ عرضه، دوباره روی میز فروش می‌روند.

براین اساس برنده مزایده باید ظرف 9‌روز کاری، نسبت به پرداخت نقدی رقم معامله اقدام کند. در غیر این صورت معامله باطل خواهد شد.

ضمن اینکه اگر قیمت سهام هر یک از 2شرکت ایرالکو و فولاد مبارکه در روز قبل از معامله از قیمت پایه تعیین شده بالاتر باشد، قیمت جدید مبنای عمل خواهد بود.

رکورد شکنی تازه

 ارزش فروش سهام 2بلوک 20 درصدی از سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ایرالکو در مجموع به قیمت‌های پایه، از مرز یک‌هزار و300 میلیارد ریال فراتر خواهد رفت، به این ترتیب با احتساب ارزش برابری دلار در محدوده 900 تا 950 تومان، ارزش کل هر 2 معامله به حدود 5/1 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم رکورد جالب توجهی در بورس تهران خواهد بود.

حال باید دید آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند ظرف 2 روز 5/1 میلیارد دلار نقدینگی لازم را برای شرکت در این داد و ستد تاریخی فراهم آورند یا نه؟

سرمایه گذار هندی

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سپه  گفت: یک سرمایه‌گذار هندی علاقه مند به خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

سید ابراهیم عنایت، کارگزارعرضه‌کننده سهام فولاد مبارکه با بیان اینکه سرمایه‌گذار هندی هنوز درخواست رسمی خود را برای خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان ارائه نکرده است، افزود: همچنان در انتظار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای خرید سهام این شرکت هستیم.

وی با بیان اینکه کارگزاری بانک سپه با ارسال نامه‌ای به سرمایه‌گذاران و سهامداران عمده از آنان برای خرید سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان دعوت به عمل آورده است، اظهار داشت: نشست آشنایی با صنعت فولاد ایران و جهان شنبه هفته آینده برای سرمایه‌گذاران و سهامداران عمده برگزار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه، زمان عرضه سهام عمده 2شرکت فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران را بسیار اندک اعلام کرد و افزود: بهتر بود سازمان خصوصی سازی فاصله زمانی مناسبی را برای عرضه سهام این 2شرکت در نظر می‌گرفت.

کد خبر 36996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز