چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

بهزاد رنجبر: شاخص‌های بورس تهران همزمان با آغاز فصل زمستان جان تازه‌ای گرفته‌اند و معاملات بورس داغ شد، کارشناسان معتقدند عوامل متعدد و زیادی دست به دست هم دادند تا شاخص‌ها روند صعودی خود را از سر بگیرند.

به گزارش خبرنگار همشهری، شاخص‌ها و معاملات بورس تهران که مدت‌ها بود از رمق افتاده بودند همزمان با آغاز فصل سرما روند صعودی خود را آغاز کردند به‌طوری که شاخص اصلی بورس (سود نقدی و قیمت) ظرف2 هفته بیشتر از هزار و 500 واحد افزایش یافت و ابتدا از مرز 35 هزار و سپس از مرز 36هزار واحد عبور کرد.

شاخص کل بورس تهران (شاخص قیمت) هم که همچنان معیار اصلی اکثر فعالان بازار است توانست در این مدت مرز روانی 10 هزار واحد را در نوردد و بار دیگر امید را به تالار شیشه‌ای بازگرداند.

براساس یک عادت قدیمی عدد 10 هزار واحد، حد فاصل رونق و رکود معاملات بورس تهران فرض می‌شود و سوابق نشان می دهد، هر بار که شاخص کل از مرز 10 هزار واحد عبور کرده امید سهامداران بیشتر شده و معاملات بورس رونق بیشتری پیدا کرده است.

بیشتر کارشناسان معتقدند بازتاب اخبار سیاسی و پرونده هسته‌ای، عمده‌ترین دلیل رونق معاملات بورس تهران بوده است.

از سوی دیگر حضور البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رایزنی مقامات ایرانی با وی، تا حدی براعتماد‌های ایجاد شده نزد برخی از سهامداران اضافه کرده است.

این در حالی است که همزمان با رونق معاملات بورس سهام شرکت‌های گروه خودرو- به‌طور ویژه سایپا - و سهام سیمانی با استقبال بازار مواجه شده‌اند. فعالان بازار عمده‌ترین دلیل رویکرد بازار نسبت به سهام سیمان و خودرو را کاهش شدید قیمت این سهام در دوران رکود و قیمت پائین سهام مذکور عنوان می‌کنند.

عوامل 4 گانه

محمد صادق عجمی، عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار رونق زمستانی معاملات بورس، را ناشی از 4 عامل ارزیابی می کند.

وی در این رابطه به همشهری گفت: کمرنگ شدن تنش‌های سیاسی، ناکارا شدن بازارهای جانبی بورس، کاهش شدید برخی از قیمت‌ها و تحقق سود 9ماهه بسیاری از شرکت‌ها 4 عاملی هستند که زمینه‌های رشد شاخص‌ها و رونق مبادلات را در بورس به وجود آورده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر اغلب شرکت‌هایی که نسبت قیمت به درآمد (پی بی‌ای) پائینی دارند، در حال رشد قیمت هستند، چرا که قیمت سهام این شرکت‌ها در دوران رکود کاهش زیادی داشته و در حال حاضر برای این شرکت‌ها انتظار رشد وجود دارد.به گفته عجمی یکی دیگر از عوامل رونق بورس این است که بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند پیش‌بینی سود 9 ماه خود را محقق کنند.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس خاطرنشان کرد: همچنین افزایش قیمت طلا، ارز، مسکن و بازارهای جانبی باعث شده تا برخی از سرمایه‌ها به سمت بورس سرازیر شود.

او تأکید کرد: به همه این موضوعات باید کمرنگ شدن مسائل سیاسی و موضوعات هسته‌ای را نیز اضافه کرد که باعث شده سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری بپردازند.

عوامل بیرونی

از سوی دیگر عباس دهقان، مدیر عامل شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان معتقد است: کمرنگ شدن تنش‌های هسته‌ای به‌عنوان یک عامل بیرونی باعث شده تا مسائل درونی بورس بر نوار مثبتی حرکت کند.

دهقان در این باره به همشهری گفت: بحث صدور قطعنامه سوم در شورای امنیت، بورس تهران را در پاییز به شدت تحت‌تأثیر قرار داد اما با گذشت زمان و آغاز سال نو میلادی مشخص شد که اتفاق نظری درباره پرونده هسته‌ای ایران در غرب وجود ندارد و قطعنامه‌ای نیز صادر نشد.

وی افزود: بورس تهران هرچه به آغاز سال نو میلادی نزدیک شد ثبات بیشتری پیدا کرد چرا که بازار متوجه شد کشورها در ابعاد دیپلماتیک نمی‌توانند به‌نظر واحدی در مورد پرونده هسته‌ای ایران برسند.

وی تأکید کرد: حضور البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ایران و رایزنی با وی تا حدود زیادی بر اطمینان‌های موجود اضافه کرد.

دهقان خاطرنشان کرد: البته از سوی دیگر حرکت مثبت بورس نیز طی این مدت و عرضه نشدن سهام جدید در بورس توانست به صعود شاخص‌ها و روند مبادلات قوت بخشد.

مدیر عامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، تصریح کرد: عرضه نشدن سهام جدید به بازار فرصت داد تا با استفاده از منابع موجود خود تجدید قوا کرده و در جهت تقویت خود حرکت کند.

وی افزود: همچنین قیمت سهام در ماه‌های گذشته با افت‌های شدیدی مواجه بوده است به همین دلیل ما شاهد قیمت‌های نازلی برای برخی سهام‌ها  بودیم در نتیجه سهام شرکت‌های خودرو و سیمان در طول چند هفته گذشته با استقبال بازار مواجه شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بازار با توجه به قیمت بسیار پائین شرکت‌های خودروسازی و سودآوری مناسب این شرکت‌ها تمایل زیادی به خرید سهام آنها دارد و از طرفی در برخی مقاطع نیز شرکت‌های دارویی با اقبال بازار مواجه شدند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: البته همه این فضای مثبت در یک فضای بیرونی ناشی از اطمینان‌سازی در مورد پرونده هسته‌ای رخ داد اما همچنان بازار به ثبات کامل نرسیده و نیاز به زمان دارد.

او افزود: بازار مدت‌ها در رکود به سر برده و هنوز برای قضاوت زود است اما اگر شرایط مثبت بازار تا 2 ماه آینده به همین نحو ادامه داشته باشد بورس تهران سال جدید را با رونق آغاز خواهد کرد.

کد خبر 41935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز