دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

ارزش کل مبادلات انجام شده در بورس تهران طی 8 ماه سپری شده از سال 2006 میلادی از 4.5 میلیارد دلار گذشت.

براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، در این مدت ارزش کل داد و ستدهای انجام شده در بازار سهام تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی 76درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش پررونق‌ترین دوره سال جاری میلادی در بورس تهران در مارس 2006 رقم خورده که ارزش مبادلات بورس تهران از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. در سایر ماه‌های سال ارزش دادوستد‌ها در بورس تهران بین 400تا600میلیون دلار در نوسان بوده است.

طبق آمار این فدراسیون تعداد مبادلات انجام شده در بورس تهران نیز در طول سال جاری میلادی از رشدی 39درصدی برخوردار شده و از مرز یک میلیون مبادله گذشته است.

طبق این گزارش در آگوست 2006 میلادی مبادلات خرد در بورس تهران به اوج خود رسیده و 200هزار مورد مبادله در بازار سهام تهران به ثبت رسید.

پیش از این مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز از ورود نقدینگی جدید و افزایش مبادلات خرد در بازار سهام خبرداده بود. آمار اخیر فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار این موضوع را تایید می‌کند.

از سوی دیگر طبق آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نسبت سرعت گردش سهام در بورس تهران در طول سال جاری میلادی از 14درصد در آغاز سال به 18درصد در حال حاضر رسیده که البته این رقم هنوز با میزان گردش سهام در بورس‌های معتبر جهان فاصله بسیار دارد، به‌عنوان مثال این نسبت در بورس نیویورک 152 درصد در دویچه بورس 202 درصد و در یورونکست 129درصد است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در ادامه گزارش داده، شاخص عملکرد بورس تهران در طول سال 2006 میلادی 4/3درصد رشد داشته است.

و به این ترتیب بورس تهران از جمع بورس‌های روبه نزول خارج شده و روندی صعودی را به خود گرفته است.

طبق آمار این فدراسیون به جز بورس‌های توکیو و مالت که روند حرکت شاخص‌های آن در سال جاری میلادی روبه نزول بوده شاخص سایر  بورس‌های جهان روندی صعودی را طی کرده است.

کد خبر 32890

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز