آمارها نشان می‌دهد بورس تهران پاییز پررونقی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش همشهری، آخرین آمار محاسبه شده  حاکی است: ‌ ارزش کل دادوستدهای انجام شده در فصل پاییز در تالار‌های مبادلات سهام از مرز 5/2 میلیارد دلار گذشته است.

طبق آمار موجود در این فصل 140هزار نفر در بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 5 میلیارد برگه سهم عرضه شده در بازار را به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند.

ارزش کل نقدینگی سرازیر شده به سوی بازار سهام در طول 3 ماه گذشته 25 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. در این مدت سهام 280 شرکت بورس دست به دست‌شده که نشان‌دهنده نقد شوندگی به نسبت مناسب سهام در طول پاییز امسال است.

سود آوردها

آمارها نشان می‌دهد، عنوان سودآورترین سهام پاییز 86 به پتروشیمی خارک تعلق گرفته که در طول 3 ماه اخیر ارزش سهام این شرکت 39درصد افزایش یافت.

در این مدت سهام ماشین‌آلات عمرانی هم 32درصد بالا رفته است. نکته جالب توجه در بازار پاییزی بورس صعود غیرمنتظره ارزش سهام را یان سایپا بود. قیمت سهام این شرکت فعال در صنعت لیزینگ طی پاییز سال جاری 25درصد رشد کرد.

این رشد قیمت با عمق به نسبت مناسبت بازار و تعداد زیادخریداران همراه بود. در این مدت یک‌هزار و 500 نفر 5/15 میلیون سهم رایان سایپا را به سبد دارایی‌هایشان افزودند.

در این دوره در کنار صعود قیمت سهام شرکت‌های کوچکی چون کاشی اصفهان و خوراک دام پارس بازار سهام شاهد رشد قیمت فولاد خوزستان بود.

قیمت سهام  این شرکت در طول 3 ماه گذشته 23درصد بالا رفته و 8 هزار و 800 نفر طی پاییز امسال در صف خرید سهام فولاد خوزستان ایستادند و 73 میلیون سهم این شرکت را به سبد دارایی‌هایشان افزودند.

در این مدت قیمت  سهام شرکت‌هایی چون سرمایه‌گذاری ملت، مواد اولیه داروپخش، گرانیت بهسرام و فیبرایران 20درصد افزایش یافت. سهامداران 8 شرکت نیز شاهد رشد 15 تا 20 درصدی ارزش دارایی‌هایشان بودند.

پرطرفدارها

اما عنوان پرطرفدارترین سهام پاییز به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات رسید و این مدت 12هزار نفر 152 میلیون سهم این شرکت را خریدند. 10 هزار نفر هم در صف خرید سهام مس ایستادند.

تعداد خریداران سهام فولاد مبارکه هم از مرز 9 هزار نفر گذشت. رتبه‌های چهارم و پنجم جدول پرطرفدارهای بازار هم به سهام چادرملو فولاد خوزستان رسید تا ارکستر سهام معدنی و فلزی در صدر جدول پرطرفدارهای بورس تکمیل شود.

تعداد خریداران سهام دو شرکت چادرملو  و فولاد خوزستان افزون بر 8هزار نفر تخمین زده می‌شود.

کد خبر 37324

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز